tirsdag, maj 15, 2007
Fra Hillerød til Helsingør
Dermed kan lokalbanetogene i Nordsjælland køre i en ring fra Hillerød via Snekkersten og Helsingør til Gilleje og derfra tilbage til Hillerød.
I løbet af 2008 forventes det, at togene kan fortsætte i løb fra Helsingør til Hillerød via Gilleleje. Så skal man huske at vælge det rette tog på Helsingør, ellers kommer man over Gilleleje med Lokalbanens nye gule togsæt.
Gribskovbanen kom til Gilleleje i 1896 og i 1916 åbnede banen fra Helsingør. Læs mere om Gilleje Stations historie her.
Kilde: Movia.
Lidt større tilfredshed med DSB
Vinteren er også en bedre tid for DSB. Sommeren medfører altid problemer med solkurver og andet.
Kilde: TV2.
mandag, maj 14, 2007
7- Eleven på stationen
Kampen om at vinde Øresundsudbuddet, der også omfatter Kystbanen, antager mere og mere mærkelige former, gratis kaffe, bemandende stationer og videoovervågning er nogle af de ting, som passagererne kan fornøje sig med og nu trumfrer DSBFirst (DSB's selskab der byder på strækningen) med at omdanne stationskioskerne til 7-Elevenkiosker.IC4 - fortsat uden passagerer
Den endeløse saga om DSB's nye IC4-togsæt fortsætter. Efter at der have utallige problemer med teknikken for at få dem til at køre, så er det nu problemer med softwaren der holder toget væl fra at tage passagerer med om bord. I følge Berlingske Tidende, så er problemet at man har rettet i softwaren på flere togsæt, så man nu ikke ved helt hvilken version, der er den gældende.søndag, maj 13, 2007
Når IC3 kobles sammen
Her findes en kort film, hvor man kan se, hvad der sker når to IC3-togsæt kobles sammen.
Togsurfer død
En farlig leg er begyndt at brede sig blandt unge mennesker: De kravler op på togene og forsøger at surfe med toget. Men frirumsprofilen (altså den plads der er fra toget til broer eller signaler) på oven på et tog er ikke særlig stor og det betød at en ung mand (efter kommentarerne på YouTube, så er der ham her) fra Vestjylland blev dræbt lørdag aften ved Tarm på strækningen mellem Lem og Ringkøbing. Lokomotivførerne har ingen mulighed for at se om der er folk oven på toget, så derfor gik der også en del tid, før det blev opdaget.
Både DSB og Arriva oplever flere og flere af denne slags forsøg og det er ikke det eneste problem, som togselskaberne oplever, også dyr og mennesker på sporet skaber problemer, som jeg tidligere har skrevet om.
Prøv at se videoen. Det er fuldstændig uforståeligt for mig, at man overhovedet forsøger det der. Toget kører omkring 12o kilometer i timen og man er død hvis man falder af.
Kilde: DR (der i øvrigt kalder lokoføreren for en togfører. Arriva anvender ikke togførere og det kan faktisk være noget af problemet fordi togfører står på perronen og giver signal til kørsel og demed har et andet overblik end lokomotivføreren, som skal føre toget.
Jernbanen nr. 2/2007
På mange nedlagte jernbanestrækninger er der anlagt cykelstier og Peter Mazanti Albertsen har været på "Konebanen", der gik mellem Herning og Viborg (en historisk artikel findes i Jernbanehistorisk Årbog 2006, som jeg har anmeldt her). Det er faktisk interessant, hvo r lidt der er forandret på noget af strækningen, specielt stationsanlæggene findes fortsat med perronforkanter og pakhuse. Strækningen kaldtes konebanen, da billetsalgsstederne stort set kun blev betjent af banearbejdernes koner.
I februar hærgede Kong Vinter i nogle dage og det betød store opgaver for lokalbanernes folk og lokomotiver og det fortæller en meget billedrig artikel af Ole-Chr, Munk Plum om. Den lille by Sundsøre på Sallings østkyst med færgeforbindelse til Hvalpsund har tidligere haft en kort jernbane, hvor vogne fra Hvalpsund kunne færges over og losses ved et pakhus. Dette pakhus er lokale ildsjæle i gang med at genopbygge, hvor der også anlægges en ny sporforbindelse til færgelejet og så er der plads til en række godsvogne. Det sted er nok en om vej værd, næste gang man skal til Sallingområdet.
I Kosovo kæmper NATO-styrker og FN fortsat med at sikre ro mellem serbere og kosovoalbanere og sikre at landet kan komme op fode igen. En del af dette arbejde er en genopbygning af Kosovos jernbanenet med bl.a. gamle norske GM-lokomotiver (der ligner de danske MY og MX-lokomotiver) og svenske personvogne. Togselskabet har haft en dansk chef og deres design er da også inspireret af DSB's lokomotivdesign (se et billede hos Bahnnews Austria). I dag drives der togdrift tværs gennem landet, men der er udviklingsplaner for flere og bedre baner, der bl.a. skal gøre det lettere at få godstrafikken rundt.
Hvis man er interesseret i jernbaner, så er Jernbanen et must.
Jernbanen nr. 2/2007. April 2007. Udgives af Dansk Jernbaneklub. Pris i løssalg kr. 75.
lørdag, maj 12, 2007
Med Arriva over Storebælt
Arriva har modtaget de nødvendige jernbanekanaler på den i øvrigt meget trafikerede hovedstrækning i Danmark. Når Arriva beslutter sig for at iværksætte projektet, så går der tre til fire måneder før togene begynder at køre. Formentlig kommer det til at ske med virkning fra køreplanskiftet 2008 med mindre at Arriva vinder udbuddet over Øresund, så udsættes indsættelsen.
I modsætning til DSB, så indsætter Arriva dette tog i såkaldt fri trafik, hvor der ikke er krav om fri og åben adgang til togene. Dermed er Arriva på denne strækning ikke underlagt særlige krav om f.eks. ungdomsrabat og det er formentlig derfor at priser er så lav og den svarer til de Orangepriser, hvor en tilsvarende billet koster kr. 60.
Det bliver interessant at følge Arrvas indtog på denne strækning. Man må håbe at det ikke bliver med Arrivas skinnebuslignende togsæt. Men det største problem bliver formentlig at billetterne kun kan anvendes til Arrivas tog. De gange jeg har været i Århus til kundebesøg, så har det været svært at nå et bestemt tog. DSB kører fra Århus H til København H hver halve time og den fleksibilitet betaler jeg gerne ekstra for.
Kilde: 180 Grader. Berlingske Tidende.
torsdag, maj 10, 2007
Forsinkelser
År Forsinkelser i antal timer (mio.) i alt
2001 2,30
2002 2,03
2003 2,37
2004 2,75
2005 3,49
2006 4,27
Antallet af forsinkelserne er altså steget markant og det fremgår da også af Banedanmarks analyse, der danner grundlaget for den nyeste trafikaftale fra sidste efterår (jf. et tidligere indlæg):
Der er gennem flere år, og specielt i perioden 2002 – 2005, foretaget et utilstrækkeligt forebyggende vedligehold, som bl.a. omfatter skinneslibning, sporjustering, ultralydsmåling og målevognskørsler. Disse aktiviteter er nødvendige for, at funktionaliteten kan opretholdes på længere sigt. Den utilstrækkelige vedligeholdelse har således ført til et snævert fokus på akut afhjælpning af kritiske fejl, mens den planmæssige udbedring af fejl under udvikling har været nedprioriteret. Derved blev der samlet set akkumuleret et vedligeholdelsesmæssigt efterslæb af et omfang, hvor skinnefejl blev stadigt hyppigere og mere alvorlige. Virkningen heraf er slået hurtigt igennem i form af regularitetsforringelser i 2003-2005.
Det er klart, at den nuværende regering har en stor del af ansvaret for de forsinkelser, som vi oplevede sidste år og det fremgår da også klart af analysen fra Banedanmark, men det forholder ministeren sig ikke til.
Kilde: Transport- og Energiministerens Svar på Spørgsmål 4121. 9. maj 2007.
Fjernsyn i S-toget
Som tidligere omtalt, så kommer der nu fjernsynsskærme op i S-togene. i første om gang er der tale om et togsæt, der er indsat på strækningen mellem Høje Taastrup og Holte, altså linjerne B og B+. Danmarks Radio leverer nyheder og underholdning og herudover kommer der informationer fra DSB S-tog og reklamer.Metroens passagerer
I uge 18 var der 742.000 passagerer i metroen og i hele april var der omkring 3 millioner passagerer.
Det sammenholdt med de mange nye passagerer på Ringbanen viser at investeringer i jernbanen betaler sig. Det vidste den socialdemokratiske regering i 1990erne, mens den nuværende regering fortsat ikke prioriterer nyinvesteringer i jernbanen.
Kilde: Metroens Ugebrev - uge 18, Metronyt Maj.
onsdag, maj 02, 2007
Spor på Amager II

Sporanlægget på Islands Brygge er opdelt i to: Et sæt af spor langs kajen og et langs gaden. Her ser vi anlægget langs kajen og ved anlægget af Havneparken har man valgt at lade sporene ligge og man har også placeret en godsvogn, der indeholder Islands Brygges Lokalhistoriske Forening og Arkivs faste udstilling,

Fra Islands Brygge gik der her et spor på tværs af Halfdansgade og langs med Snorresgade. sidesporet betjente bl.a. OTA og en række andre fabrikker. Et billede af selve sidesporet kan findes her.
Langs med det gamle sidespor findes faktisk også en gammel godsvogn. Den står placeret inde på Scan-Shippings grund. 
Her er vi så for enden af Islands Brygge, hvor sporene ender.

Her er vi i sporene langs med vejen, hvor sporet går over en vægt, hvor Københavns Havnemølle (det hedder i dag Läntmannen Mills) tidligere oplagrede korn, men som i dag anvendes til fester mv. under navnet Silo52.
Billederne er taget med en Nokia 6131.
Enghave Station
Det er planen er forlægge S-banens nordlige spor mod nord, for at kunne lavere en bredere perron. Samtidig skal perronen forlænges under Vesterfælledvej, så der bliver plads til trapper og escalatorer på begge sider af broen. Det kommer til at give bedre forbindelse til den nye bydel på Carlsbergsgrunden. For enden af Sønder Boulevard er nemlig planen at anlægge en plads, som adgang til den nye bydel. Mod Enghavevej udvides broen, så der bliver plads til en ny bredere busperron (som den der er anlagt ved Valby Station) og der kan indrettes en stationsbygning. Der vil også fortsat være adgang fra Sønder Boulevard.
Adgangsvejene beklædes med glas og der laves et stort nyt perrontag, der kommer til at bølge over hele perronen.
Anlægsperioden forventes at være halvandet til to år og det vil koste 140 millioner.
Mon ikke det er prisen, der kommer til at reducere projektet. Regeringen har generelt ikke proriteret nye investeringer i jernbanen.
Kilde: Trafikstyrelsen.
torsdag, april 26, 2007
Københavns Havn til Prøvestenen?
Flytningen skal medføre at de eksisterende havneområder kan omdannes til kontorer og boliger, dels som det sker med området ud for Århusgade. Denne omdannelse skal finansiere statens andel af bygningen af metroringen.
Problemet er jo at Prøvestenen mistede en jernbaneforbindelse da Amagerbanen blev lukket (omtalt i mit indlæg Spor på Amager).

Pendlergaranti S-tog
Dermed var togene i januar og februar en procent under garantien og udløser 1 procent af abonnementskortets pris i kompensation, dog altid mindst 15 kr.
Jeg har så tilgode at opleve et meget forsinket fjerntog, så jeg har kan få udbetalt kompensation. Men det kommer jo nok.
mandag, april 23, 2007
Udvidet ungdomsrabat
Ordningen finansieres ved at priserne stiger med kr. 25, så et DSB Wildcard kommer til at koste kr. 200 og et Arriva4you omkring kr. 175.
DSB forventer at omkring 40.000 flere vil købe et rabat. I dag har 140.000 unge et DSB Wildcard og det har generet tre millioner rejser og en omsætning på 300 millioner kroner i 2006.
Kilder: DSB, Transport- og Energiministeriet.
lørdag, april 21, 2007
Ringbanen
I marts 2007 kørte 37.000 passagerer hver dag på ringbanen. Før Ny Ellebjerg Station åbnede var der 10.000 færre passagerer.
Det viser at ombygningen, som den daværende socialdemokratiske regering i slutningen af 1990erne iværksatte, er en succes og at investeringer i jernbaner rent faktisk kan gøre en forskel.
Kilde: DSB.
Stationsparkering
Der er flere og flere pendlere, der tager bilen til den nærmeste station og her fra tager toget til København. Derfor planlægger DSB at udvide antallet af parkeringspladser ved stationerne. Jeg har tidligere skrevet om samme emne her.I 2007 anlægger DSB 30 pladser i Ringsted og 50 pladser i Roskilde. Samtidig anlægger Roskilde Kommnune pladser ved Trekroner Station. Herudover er der planer ved en række andre sjællandske stationer.
Kombinationen af transportformerne er central for at undgå at motorvejene sander til i biler.
Forældet sikringsanlæg i Esbjerg
Det fremgår af Signalanalysen fra 2006:
Sikringsanlægget i Esbjerg er i meget dårlig stand, og det udvendigeMen den omgående handlingsplan er åbenbart ikke fremkommet. Det skriver JyskeVestkysten i dag.
udstyr er rustent pga. saltholdig luft. Dette anlæg kræver en
omgående handlingsplan til forbedring af forholdene og en egentlig
udskiftning vil sandsynligvis være nødvendig.
Fra Esbjerg Station går skinnerne til Bramming og Varde og til den gamle Esbjerg Havnestation, hvor man i gamle dage rejste til England med bådtoget Englænderen. CFL Cargo kører godstog til Esbjerg med spånplader en gang om ugen.
Kilde: JyskeVestkysten.
Fra toget til gaten
Men en baneforbindelse, som lufthavnen håber kan åbne i 2015, så vil der være mulighed for en direkte forbindelse med København Lufthavn, Kastrup og til Malmø Airport.
På den anden side af København ligger Roskilde Lufthavn, der er for øjeblikket ikke anvendes til almindelig kommerciel luftfart, men det kan den jo komme til, hvis politikerne giver lov. Men hvis man kan udvide Roskilde Lufthavn og anlægge en bane de tre til fire kilometer, der er fra den eksisterende bane mellem Roskilde og Køge, så får man muligheden for at passagererne let kan skifte mellem regionens tre lufthavne med direkte togforbindelser.
I Kastrup Lufthavns godsområde (ved Kystvejen) planlægger lufthavnen i øvrigt en Airport Business Park, hvor gods kan omlades mellem skib, fly, lastbil og jernbane. Interessant projekt og det bliver spændende at se hvornår det går i gang. Den nye terminal kan være med at sikre mere gods på skinnerne.
onsdag, april 18, 2007
Danmark - Italien
Udfordringen for Railion er fortsat at man kører igennem en del lande, som har forskellige regler for togtransport og forskellige kvalitetskrav. Hvis jernbanetrafikken fortsat skal have sin del af den øgede godsmængde, så kræver det et integreret godssystem. Hvem ville køre lastvogn, hvis man skulle skifte benzintank ved hver landegrænse?
Det tager lidt over et døgn for toget at køre ruten fra Italien til Danmark.
tirsdag, april 17, 2007
flere tog til Gedser
Fra 14. maj indsætter DSB et aftentog, der har forbindelse med færgen til Rostock kl. 17.00. Det er tognr. 1253 mandag - fredag og retur med tognr. 4264. Toget kører kun i sommerperioden og sidste tog kører d. 28. september 2007.
Om søndagen sker med forbindelse med færgen kl. 19.00 og en forlængelse af tognr. 1261 og retur med tognr. 1252. Dette tog er planlagt frem til køreplanskiftet i starten af 2008.
Der er tale om forsøg, som skal vise om der er passagerer til Gedserbanen.
Kilde: DSB.
torsdag, april 05, 2007
Spor på Amager
Vi starter med forbindelsen til Sjælland, hvor jernbanebroen en gang gik langs med Langebro og langs med Kalvebod Brygge og ind til sporarealerne ved Københavns Godsbanegaard. Faktisk er vi ikke på Amagerbanen men på en del af Københavns Havnebane, der blev nedlagt ved lov nr. 410 af 22. maj 1996.
Her står vi i gården til FDB's gamle centrallager, som lå her ind til FDB flyttede til Albertslund i 1957. I dag ligger her boliger og forskellig småindustri.
Her krydser vi Artillerivej og i baggrunden kan vi så småt se, hvor metrobanen til Vestamager dukker op.
Her er vi nået til Amager Fælledvej og vi står her med retning mod Islands Brygge inden vi kommer ind i bebygget område langs med Svinget.
Her er vi nået om på den anden side af Amagerbrogade og stien er faktisk anlagt midt mellem jernbanesporene og her kan vi se en sporskifte. Da Amagerbanen havde passagerdrift lå her passagerstationen. Persontrafik ophørte i 1938, men blev genoptaget under krigen og ophørte endeligt i 1947.
På skiltet står Jernbaneklubben Amagerbro, som en gang kørte med veterantog på den gamle amagerbane og nu står vi på den gamle godsstation, på dele af området står nu en række barakker for husvilde, mens resten henligger som overgroet sporareal, som det også fremgår af nedenstående billede.
Ganske interessant så står der fortsat store lysmaster, så der mangler kun et par godsvogne, så ville godsstationen ligne sig selv igen.
Her er vi på Oliehavnsbroen, hvor der tidligere var jernbaneforbindelse til Prøvestenen. Der findes fortsat en del sporareal og nord for området lå der tidligere et industriområde, hvor også kan findes forskellige spordele.


Til slut finder vi Øresund Station, hvor metrotogene til efteråret vil køre mod Vanløse og med Lufthavnen hvert femte minut.
onsdag, april 04, 2007
IC4 - problemer med dørtrin
Kilde: Ing.dk.
mandag, april 02, 2007
DSB 2006
Resultatet kom over 1 milliard til 1.008 millioner og antallet af passagerer steg med 5 pct., som fordelte sig med tre procent øst for Storebælt, 5 procent vest for Storebælt, rejserne over Storebælt steg dog kun med 1 procent og resulterede i et fald i DSB's markedsandel over Storebeælt på 1 procent. Det skyldes de politisk regulerede priser for biltrafikken, der blev sat ned i 2006, lavprisfly til Aalborg, som igen skyldes bortfald af passagerafgifterne på indenrigsflyvningen og så naturligvis problemerne med spor og signaler. Det er klart at DSB kommer under et krydspres mellem politikernes ord og deres handlinger. Reelt set så prioriterer folketingsflertallet ikke jernbaner, men de langt mere forurenende transportformer som biler og fly.
Transporten over Øresund er steget med 19 pct. og den øvrige internationale trafik er steget med 4 procent. For DSB S-tog, så faldt antallet af passagerer med 49.000. Det skyldes bl.a. sporarbejder på Hillerød-banen og naturligvis den dårlige infrastruktur.
Ringbanen har fået 7 procent flere passagerer og fra 2004 er antallet af passagerer steget med cirka 35 procent. Samtidig er antallet af passagerer steget på strækningen mellem Vejle og Århus, som kan henføres til åbningen af Hedensted Station. Det viser at de investeringer som den socialdemokratiske regering vedtog i sine sidste år rent nytter noget. Aktive investeringer i jernbanens kapacitet sikrer flere passagerer.
Som en del af de eksisterende trafikaftaler, så skal der igen i år trækkes ekstraordinært udbytte ud af DSB i år bliver det 324 millioner og samtidig skal DSB levere halvdelen af sit overskud i udbytte til staten. Dermed får staten samlet set 775 millioner i udbytte fra DSB og hvis vi lægger den betalte skat (282 millioner) oveni, så får staten mere ind fra DSB, end DSB har i overskud eller omkring 25 procent af hvad DSB får fra staten i kontraktbetaling.
torsdag, marts 29, 2007
230.000 forsinkede tog
Stigningen er resultatet af det foretaget et "...utilstrækkeligt forebyggende vedligehold, som bl.a. omfatter skinneslibning, sporjustering, ultralydsmåling og målevognskørsler." der foregået i særligt perioden 2002 - 2005. Citatet er hentet fra Banedanmarks egen sporanalyse, jf. mit indlæg Om Trafikaftalen. Det er altså den siddende regerings ansvar at vi passagerer blev så meget forsinkede sidste år.
Kilde: Berlingske Tidende.
onsdag, marts 28, 2007
DSB's direktører
Søren Eriksen er 38 år og kom til DSB som koncerndirektør med ansvar for bl.a. økonomi i 2002. Tidligere har Søren Eriksen været direktør i TDC.
I forbindelse med udvælgelsen af den nye direktør har DSB også undersøgt sin eksisterende organisation med henblik på en kommende omdannelse til aktieselskab og eventuelle salg af aktier. Det er formentlig disse overvejelser, der har resulteret i at direktøren for DSB's internationale satsning, international direktør Jens Otto Daugaard, fratræder ved udgangen af denne uge.
Torsdag d. 29. marts fremlægger DSB sit årsregnskab for 2006, så mon ikke at vi der hører mere om organisationsændringer mv. Mit gæt er at DSBFirst kommer til at være omdrejningspunktet for DSB's internationale strategi. Hovedkvarteret for DSBFirst er i forvejen placeret i Malmø og DSB's internationale aktiviteter består af to opgaver i Sverige: Begge opgaver er organiseret under datterselskabet DSB Sverige AB.
Kilder: DSB, Epn.dk.
mandag, marts 19, 2007
IC4 - nu med passagerer
DSB's IC4-togsæt er efterhånden været igennem de fleste tekniske testkørsler og snart er det tid for at passagererne kan benytte togene.søndag, marts 18, 2007
Carlsberg bliver på skinnerne
Men med de tidligere høje priser for Railions brug af kombiterminalerne (omtalt bl.a. i indlægget Ny tider for kombiterminalerne) har Railion ikke været konkurrencedygtig i forhold til den meget mere miljøbelastende biltrafik og aftalen var sagt op til 1. april.
Det er imidlertid lykkedes Railion og Carlsberg at nå til enighed om en ny aftale, der også fremover flytter øllet med toget. Fremover vil der dog kun være en daglig afgang, men dette tog kan Carlsberg fylde op selv.
Carlsbergs aftale viser, at det er muligt for toget at være konkurrencedygtige mod biltransporten, men det kræver bedre betingelser for jernbanen. F.eks. er det i Danmark væsentligt dyrere for at køre godstog end det er i f.eks. Norge eller Sverige. Det viser en undersøgelse, som European Conference of Ministers of Transportation (ECMT) har lavet. En togkilometer koster i Danmark 3 euro, hvor den i Sverige koster mindre end 1 euro.
Kilde: Carlsberg. ECMT: Train Access Charges.
TV i S-toget
Den danske it-virksomhed Mermaid Technology skal levere en intelligente skrærme til S-togene. Skærmene skal gøre det muligt for os passagerer at se nyheder, reklamer og trafikinformationer fra DSB i togene og på stationerne. På Østerport Station findes der i dag en skærm, der viser reklamer, men mon det er denne form, der skal udvides er ikke helt godt at vide. DSB fortæller ikke noget konkret og Mermaid Techology fortæller formentlig historien for at få et godt salg af sine aktier i forbindelse med sin børsnotering.lørdag, marts 17, 2007
København - Berlin med direkte tog
Fra december måned bliver det igen muligt at komme med toget direkte fra København H og Århus H til Berlin. Det sker når DSB og DB indsætter tyske togsæt af typen ICE-TD på begge strækninger. ICE-TD er dieseltogsæt på 4 vogne med cirka 200 pladser og de er bygget mellem 1998 0g 2000 og de har en maksimum hastighed på 200 km/t. Togene har været henstillet af DB efter en række tabte udbud. Togsættene udstyres med dansk ATC i løbet af 2007. tirsdag, marts 13, 2007
Sex på sporet
Hvordan de i Verdal i Norge tror at den tunnel, der skal åbne i 2009 skal løse det problem, det er så en anden historie.
LA 209
S-banen til Farum blev nyanlagt i 1977 og skal første renoveres i 2008, så mon ikke der kommer flere af den slags hastighedsnedsættelser i løbet af året.mandag, marts 05, 2007
Green Cargo køber en del af Railion Danmark
Det nye selskab kommer fra starten til at køre 300 godstog, hvilket svarer til omkring 10.000 lastbiler. Green Cargo har i sin lokale svense trafik opnået en meget høj regularitet og det er denne regularitet, som det nye fælles selskab skal opnå på tværs af landegrænserne. I dag skal der skiftes lokomotiv 300 gange med der skal anvendes 150 lokomotivførere. Det er målet at der fremover kun skal anvendes 45 lokomotiver og 110 lokomotivførere.
Udover dette samarbejde så har Hector Rail, som tidligere skrevet, også investeret i nye lokomotiver. Konkurrencen om godset er stigende og godstogsoperatørerne sikrer jernbanen ny konkurrencekraft. Jernbanen er alt andet lige det mest miljørigtige valg for transport af gods.
Kilder: E24.se, Railion, Green Cargo.
fredag, marts 02, 2007
På Svendborg Station
På den gamle godsstation er Nyborgvej blevet omlagt og nu er tiden kommet til en omlægning af personstationen og rutebilstationen. Den eksisterende hovedbygning, der er opført ved banens åbning i 1876 af N. P. C. Holsøe, bliver bevaret men en række udvidelser mod nord skal rives ned. Det er dog planen at den eksisterende stationsbygning ikke længere skal anvendes som station.
Den ombyggede station får tre perronspor (omtrent der hvor sporene allerede ligger i dag), der alle afsluttes med stopbomme - stationen ombygges altså til en rembroussementstation. Der anlægges nye perroner og den eksisterende perrontunnel nedlægges. Adgangen kommer altså til at ske ved nordenden, hvor der skal opføres en ny station og nord for denne bygning anlægges den nye rutebilstation.
Sporene på Svendborg Station er meget nedslidte og det er også længe siden at selve stationsbygningen er blevet renoveret (sidste gang der blev malet var i 1989-1990, hvor Poul Gernes malede farver i ventesalen. For mig er det noget uforståligt at det er nødvendigt at opføre en stationsbygning med en 80 kvm. stor ventesal i glas med 4 bænke og betalingstoiletter, når man allerede har en ganske velfungerende stationsbygning, der let kunne renoveres og bruges til formålet og når DSB Rejsebureau fortsat skal ligge i den eksisterende bygning. På perronerne skal der placeres 4 bænke mere, så der bliver 8 i alt.
24.5.2007: Opdateret, da Poul Gernes malede i ventesalen i 1989-1990 og ikke i 1984, som først skrevet.
Kilder: Lars Viinholt-Nielsen: Svendborgbanen i 125 år, SFJ-Bøger, 2001. http://www.fremtidenshavn.dk
Dansk Politik: Ministerium reklamerer for øl og sodavand
Dansk Politik: Ministerium reklamerer for øl og sodavand
Filmen kan man se her og den er i øvrigt produceret af Lynx/Vemøe, der er delvist ejet af A-pressen.
tirsdag, februar 27, 2007
Nye lokomotiver til Hector Rail
Forleden skrev jeg om Railion, der har bestilt nye lokomotiver, der skal kunne køre direkte mellem Skandinavien og Tyskland og nu har Hector Rail også bestilt 10 nye lokomotiver, som skal kunne køre både dansk, tysk og svenske spor.Det er lokomotiver af typen Traxx F140AC, som produceres af Bombadier Transportation, og Hector Rail har option på yderligere 10. Selskabet kører for øjeblikket tog i Sverige og Norge og det bliver årligt til 2,4 millioner togkilometer. Hector Rail blev etableret i 2004 og ejes af den norske shipping-familie Høgh.
Investeringer i lokomotiverne viser at der er behov for en udvidelse af jernbaneinfrastrukturen i Danmark, ellers kommer vi til at sande til i godstog
søndag, februar 25, 2007
Med metroen til Lufthavnen
Selve strækningen er 4,5 kilometer lang og der er følgende stationer
- Øresund (ved Øresundsvej),
- Amager Strand (Italiensvej)
- Femøren (Hedegaardsvej)
- Kastrup (den gamle Kastrup Station)
- Lufthavnen (for enden af Terminal 3, hvis man går op ad trapperne i spidsen over mod Hilton-hotellet, så kommer indgangen til stationen til være for enden, mens selve perronen kommer til at ligge på broen over jernbanen og motorvejen til Sverige.
Med metroen kommer turen fra Lufthavnen til Nørreport til at tage 14 minutter. Hvis man sætter sig forrest i toget, så vil man have Lufthavnens kontroltårn, som fikspunkt hele vejen til Lufthavnen, sådan kan en flyrejse begynde. Man regner med i 2010 at have 250.000 passagerer hver dag.
Kilde: Metroens hjemmeside.
lørdag, februar 24, 2007
Bytrafik 1/2007
Med to artikler om rejser, som selskabet har arrangeret til hhv. Rostock og Frankfurt, så er det interne stof i højsædet i dette nummer af Bytrafik. Om sporvogne er der dels en historie om sporvognsmotiver i Hong Kongs frimærker og mere interessant en beskrivelse af sporvognssystemet i Strasbourg:
I Strasbourg overvejede man i 1970erne og 1980erne om man skulle bygge en metro eller anlægge et sporvognsnet. Byrådet beslutter at anlægge sporvognsnettet og der er i dag 25,2 kilometer spor og man er i gang med at anlægge yderligere 15 kilometer. Herudover så planlægger man at lave et tram-train system, der kombinerer jernbane og sporvogne, så det bliver muligt at køre med sporvogn fra lufthavnen og til Europa-Parlamentets bygninger! I Strasbourg er det, med anlægget af sporvognsnettet og tilpasning af parkeringspladser i centrum, lykkedes at få flere at anvende den kollektive trafik.
Herudover indeholder bladet noter om sporvogne og ikke mindst letbaner og redaktionelt prioriteres letbaner over metrosystemet.
Bytrafik, februar 1/2007. Udgives af Sporvejshistorisk Selskab.
Nye lokomotiver til Railion
I dag har Railion 13 EG-lokomotiver (som oprindeligt blev bestilt af DSB Gods), der kan køre på de forskellige spændings- og sikkerhedssystemer der findes i Sverige, Tyskland og Danmark. Dermed undgår man problemerne med at skifte lokomotiv i Padborg og Malmø. Læs mere om litra EG her.
Med de nye lokomotiver bliver Railion bedre stillet i konkurrencen med lastbiler og skibe om godstransporterne. Danmark er her kun interessant som transitland og dermed behov for yderligere kanaler til godstransport og her er der snart ikke meget plads, så behovet for en udvidelse af kapaciteten mellem København og Ringsted er på sin plads og i øvrige også behovet for en Femer Bælt Bro (ja - jeg har desværre skrevet det forkert en hel del gange).
Kilde: Railion.
Tog i sneen
Niveau 2: Togene kører som normalt (dog uden plustogene) og der ændres ikke
på antallet af vogne eller togsæt dagen igennem, alle tog kører med 8 vogne.

onsdag, februar 21, 2007
IC4 er på vej
I dag har Trafikstyrelsen givet DSB tilladelse til at køre med IC4-togene i såkaldt blandet trafik. Det betyder at toget allerede fra onsdag morgen er begyndt at køre mellem Århus og Aalborg. Toget kan fortsat ikke med passager, men blandt alle de øvrige tog, der kører på strækningen.Parkering ved stationer
Det er sikkert en fin idé, men hvad får man ud af at sælge grunde tæt ved stationerne til privat for efterfølgende at bruge provenuet til at anlægge parkeringspladser på hvad der må antages at være de samme arealer?
At DSB ikke skal eje bygninger mv., men kun køre med tog, er ganske fornuftigt, DSB ejer i dag de fleste stationsbygninger og inventaret på perroner, mens Banedanmark ejer perroner og noget andet inventar på stationerne. Men ved bodelen mellem DSB og Banedanmark, så valgte man denne løsning og i følge DSB, så vil det svare til eksproriation, at tvnge DSB til at sælge arealerne.
Netop kombinationen af at pendlerne kan tage deres bil til den nærmeste togstation og her fra tage toget til byen er i øvrigt ganske god og disse findes allerede på en række stationer.
Kilde: TV2 Nyhederne.
tirsdag, februar 20, 2007
Farvel til Femern Bælt Broen?
Som jeg konstaterede i et tidligere indlæg, så sætter den tyske trafikminister Wolfgang Tiefensee ikke broen over Femern Bælt øverst og de viste sig da også på dagens møde mellem Transport- og Energiminister Flemming Hansen og hans tyske kollega. Det er primært finansieringen af broen og landanlæggene, der skiller parterne. Det er Tyskland forventning, at der ikke gives tyske statsmidler til projektet, heller ikke form af statsgarantier. I stedet vil Tyskland prioritere jernbanen til Rostock og forbindelser på tværs af Tyskland.Den endelige afgørelse om Femern Bælt Broen træffes i løbet af de kommende måneder.
Efter mødet er aftaleparterne i det danske trafikforlig (Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre) på banen med mere eller mærkelige forslag:
Dansk Folkepartis Walter Christoffersen kræver at projekteringen af anlægget afen ny jernbane mellem København og Ringsted via Køge (Læs mere i mit indlæg her) sættes i stå. Nu har anlægget af af denne bane ikke i sig selv noget med Femern Bælt Broen at gøre. Udvidelsen kræves for at klare udviklingen i det danske transportbehov og trafikken mellem Sverige og kontinentet.
Omvendt så mener Det Radikale Venstres Martin Lidegaard, at opgraderingen af jernbanen mellem Ringsted og Rødby Færge og Gedser kommer i gang. Her er Martin Lidegaard inde på noget. Hvis Tyskland forbedrer banen til Rostock og udvider færgehavnen, så kan det være, at der igen kan komme direkte tog mellem København og Berlin via Gedser.
Kilder: Epn.dk, Berlingske Tidende, DR Nyheder.
mandag, februar 19, 2007
International Køreplan Syd
London
Man kan tage toget fra København H kl. 17.38 til Hamborg, ankomst kl. 22.16, videre fra Hamborg Hbf kl. 22.47 til Bruxelles Midi, ankomst kl. 6.15 og videre med Eurostar, afgang 7.05 til London Waterloo, ankomst 8.26.
Zagreb
København H afgang 11.38 via Hamborg (ank. 16.16, afg. 17.01) og med endnu et skift i München (Hbf, ank. 23.04, afg. 23.40 og ankomst til Zagreb Glarni K. kl. 8.34.
Prag
Århus H afgang 7.04 ankomst Prag Hl.n. 19.34.
Rejsemålene er mange og langt de fleste kræver togskift i Hamborg. Der er tilsvarende udgivet en køreplan for forbindelser til Skandinavien.
International køreplan Syd, 22.01.2007 - 08.12.2007. Udgivet af DSB, Planlægning og Trafik.
søndag, februar 18, 2007
Om modeljernbaner
Occam, der står bag siden, har ganske interessant valgt at interessere sig for året 1954 og får dermed mulighed for både at anvende damplokomotiver og de nye MY-lokomotiver, der netop kom omkring dette år.
Følg med på MJ-blog og bliv klogere om en fascinerende hobby.
Dyr og mennesker på sporet
Dels er der den danske opfølgning på en svensk historie om videoovervågning af banestrækninger: Efter store problemer med hærværk på strækningerne gennem Lund og i den nordlige del af Malmø, der kostede Banverket omkring 1 million kroner om året, så satte man mere end 50 kameraer op og siden har man ikke opleveret hærværk mod spor og signaler. Herudover er det lykkes at forhindre 5 selvmord, hvor vagtpersonale har fået en potentiel selvmorder til at opgive sit forehavende. Undersøgelser viser at potentielle selvmordere i længere tid kredser omkring der, hvor de ønsker at begå selvmord og derfor lykkedes det for vagterne at finde dem og give dem den nødvendige hjælp - det er kun omkring 10 pct. der igen forsøger at begå selvmord.
I den danske dækning forsvandt hærværksdelen og det handlede nu kun om selvmord. De fleste stationer og sporområder har i dag videoovervågning og spørgsmålet er så om der skal sættes videokameraer op ved samtlige broer over spor? I Danmark overoplever DSB's lokoførere 110 tilfælde af selvmordsforsøg på strækninger.
Efterfølgende er det så blevet dyrenes tur: Hvert år rammer togene mellem 250 og 300 større dyr (køer, heste og hunde). Sidste år gik det i øvrigt udover en elg, som havde nået ringsted, inden det blev ramt af et intercitytog i fuld fart.
Det store spørgsmål er så om der skal sættes kameraer op, så der kan komme vagter ud og fjerne løsgående dyr fra sporet?
Problemet for Banedanmark er jo, at det er meget svært at hegne hele banen ind, så derfor startede Banedanmark og DSB i 2005 en kampagne som skal gøre personer, der færdes ved banen opmærksomme på, at et tog med der kører med 180 km/t er omkring 850 meter om standse. Herudover der flere og flere begyndt at anvende ikke autoriserede overgange og det skaber også flere problemer for lokoførerne.
Kilder: DR Syd, DR Nyheder, Sydsvenska Dagbladet, Banedanmark.
torsdag, februar 15, 2007
Godstog til Esbjerg?
Kilde: Ugeavisen Esbjerg
Kontraheringsplaner fra Banedanmark
Planen omfatter projekter som Advarselsskilte mod farlig spænding, Sanering af stenkiste mellem Hinnerup og Hadsten, fornyelse af S-banestrækningen mellem Svanemøllen og Farum. Af særlig interesse for den socialdemokratiske trafikordfører Magnus Heunicke, så forventes renoveringen af spor 1 på Næstved Station at blive udbudt i juni 2007 og dermed kan de ankommende tog fra København igen anvende sporet umiddelbart ved siden af stationsbygningen.
Kilde: Banedanmark
tirsdag, februar 06, 2007
Tog til Rostock
Fra havnebyen på Falsters sydspids, Gedser, kan man sejle til Rostock. Tidligere afgik der også direkte tog fra København via Gedser og Warnemünde videre til Berlin. I Danmark er strækningen mellem Nykøbing Falster og Gedser ikke prioriteret og der afgår kun et enkelt tog i hverdagene. mandag, februar 05, 2007
Sidste tur med 2. generation
De frivillige fra Dansk Jernbane-klub, der uddelte chokolade og materialer må have fået en grim oplevelse og må overveje om det er muligt fremover at lave den slags åbne arrangementer for toginteresserede, når vandaler bevidst forsøger at ødelægger de for os andre og ikke mindst de børnefamilier der også var med.
Kilde: Politiken og egne oplevelser.
torsdag, februar 01, 2007
Ny direktør hos Entreprise
Som tidligere omtalt, så er det planen at Entreprise skal omdannes til et aktieselskab, hvor staten til at starte med skal sælge omkring 25 procent af aktierne. Men inden man kan nå så langt, så Entreprise aftale med medarbejderne om deres vilkår, specielt den store del, som er tjenestemænd.
De tidligere direktører har kun holdt et par måneder. Hvor længe mon Søren Horn holder?
Jernbanefærger
Med bygningen af de faste forbindelser over de danske bælter og sunde, så er der ikke mange jernbanefærger tilbage i Danmark. Men oppe i det nordjyske der sejler jernbanefærgen Stena Scanrail mellem Frederikshavn og Göteborg. Færgen er en kombineret jernbane- og lastbilfærge og den sejler med bl.a. lim på vegne af Nordic Bulkers. Det er godstogoperatøren CFL Cargo Danmark (tidligere Dansk Jernbane, der ejes af Luxembourgs statsbaner Chemin de Fer Luxembourgeois) der to gange om ugen kører gods fra Århus til Frederikshavn. I Sverige fortsætter vognene til Hultsfred.mandag, januar 29, 2007
DSB og abesten
- at DSB S-tog ikke overholder asbestbekendtgørelsen mht. registrering af indvendige
asbestholdige materialer, som er beskadiget eller indebærer risiko for
udsættelse af asbest, herunder underretter sikkerhedsorganisationen herom, - at DSB S-tog ikke overholder asbestlovgivningen ved at foretage den nødvendige
genforsegling, foretage den nødvendige instruktion af ansatte samt sikre brug af
værnemidler og velfærdsforanstaltninger, - at der ikke foreligger registreringer af ansatte, der har arbejdet med asbest, efter
at forseglingen var afsluttet i 1988, og at der ikke er tilbudt helbredsundersøgelse,
hvilket ikke er i overensstemmelse med asbestlovgivningens krav,
Det er ganske klart, at DSB's topledelse ikke har haft andet valg end at fyre Benny Würtz. Men nu står DSB stort set uden ledelse: Efter Keld Sengeløvs død og nu fyringen af Benny Würtz, så er der kun konstituerede direktører tilbage. I den kommende tid står DSB overfor klare udfordringer i forhold til f.eks. udbudet af Kystbanen.
Kilder: DSB.
lørdag, januar 27, 2007
Nye tider for kombiterminalerne
Herudover er DSB og Railion blevet enige om hvem der har ansvaret for den løbende vedligeholdelse og den nødvendige genopretning.
I løbet af 2007 skal det fremtidige ejerskab af kombiterminalerne afklares mellem DSB, Railion og Transport- og Energiministeriet. Udgangspunktet må være at Banedanmark overtager ejerskabet i lighed med den øvrige infrastruktur.
Kilder: Transport- og Energiministeriet, Railion.
Internet i toget
Kilde: DSB.
onsdag, januar 24, 2007
Status på IC4
På de vidtstrakte sporområder ud for Århus H kan man være heldig at opleve et af DSB's nye IC4-tog (den tekniske beregnelse er litra MG) holde eller måske endda se det bevæge sig ved egen drift. Men vi mangler fortsat at se det det i drift og ikke mindst drift med passagerer.mandag, januar 22, 2007
Sidste tur med 2. generation

Men nu er det slut. Lørdag d. 3. februar har det sidste 2. generations S-tog sin tur på linje B og B+. Køreplanen er som følger:
Tog 20131 - linje B
Htå afg 10.00
Kh afg 10.27
Hot ank 10.55
Tog 20234 - linje B
Hot afg 11.03 - et anden generations togsæt
Kh afg 11.34
Htå ank 12.00
Tog 60137 - linje B+
Htå afg 12.10 - et anden generations togsæt
Kh afg 12.37
Hot ank 13.05
Tog 60241 - linje B+
Hot afg 13.13 - to anden generations togsæt
Kh afg 13.44
Htå ank 14.10
Htå kl 14.15 - Særtog fra spor 12 i Htå til DVK, her vil det være muligt at tage billeder af både 2., 3. og 4, generationstogene.
Tognene kører i almindeligt planløb, så der er adgang, så længe man husker at købe billet inden man stiger på toget.
Læs mere hos Dansk Jernbaneklub, der også står for arrangementet. Billedet er venligst lånt hos Morten Aagaard, der har en glimrende side med togbilleder.
Arealreservationer
Transportkorridor
I en linje fra Køge Bugt Motorvejen via Ring 4, Øst for Ganløse, Nord for Allerød og videre til Helsingørmotorvejen har der siden 1982 været fastlagt en transportkorridor. Korridoren ”..er en langsigtet arealreservation til fremtidige, i dag ikke kendte eller besluttede overordnede infrastrukturanlæg, som er af betydning for hele hovedstadsområdet.”
Jernbaner og stationer
Planen indeholder følgende reservationer til jernbaneanlæg og nye stationer:
- København-Ringsted via Roskilde eller Køge
- Metrocityringen (Københavns og Frederiksberg kommuner)
- En skinnebåren kollektiv trafikforbindelse, letbane, fra Glostrup til Lyngby med evt. forlængelse mod nord og mod syd (Lyngby-Tårbæk, Gladsaxe, Herlev, Glostrup, Brøndby, Vallensbæk og Ishøj kommuner)
- Dobbeltspor på Nordvestbanen mellem Lejre og Vipperød (Lejre Kommune)
- Overhalingsspor på S-banen mellem Ny Ellebjerg og Hundige (Københavns, Hvidovre, Vallensbæk, Ishøj og Greve kommuner) og mellem Hellerup og Holte (Københavns, Gentofte, Lyngby-Tårbæk og Rudersdal kommuner). Det er fortsat ikke helt gået op for mig, hvad planen de her overhalingsspor egentlig skal gøre godt for.
- S-togstation Ølsemagle (Køge Kommune), Stationen skal også kunne betjene banen mellem København og Ringsted.
- S-togstation Store Rørbæk (Frederikssund Kommune)
- S-togstation Hillerød/Allerød (Hillerød eller Allerød Kommune), Ved anlægget af nordbanen som S-bane er der forberedt en del steder, hvor stationen kan ligge. De ses som jordanlæg mellem sporene.
- S-togstation Priorparken (Brøndby Kommune), mellem Brøndbyøster og Glostrup. På sydsiden findes der i dag et sidespor til Priorparken og et nedlagt sidespor til Post Danmarks Pakkecenter.
- S-togstation Trylleskoven (Solrød Kommune)
Kilde: Forslag til Fingerplan 2007 – Landsplandirektiv for hovedstadsområdets planlægning. Udgivet af Miljøministeriet. 2007.
tirsdag, januar 16, 2007
Syd for Tønder
Nu ønsker NOB at kunne forlænge driften til Esbjerg, men det er ikke muligt at Arriva har retten til at køre tog på strækningen.
Kilde: JyskeVestkysten.
lørdag, januar 13, 2007
Tog i Danmark
Køreplanen er delt efter strækninger, således at samtlige tog, der kører på en given strækning er vist, der gør det let at planlægge sin rejse og mange steder er vist forbindelsestog, f.eks. plan 80, der viser tog mellem Odense og Esbjerg, her vises der også tog fra København og tog mod Varde eller planen for Frederikshavn - Skagen, der viser at man med et tog fra København H kl. 9.50 kan være i Skagen kl. 16.37. Herudover kan man finde praktiske informationer om planlagte sporarbejder og hvor lang tid man skal bruge for at skifte tog på en station eller fra tog til bus.
Hvis man udover passagerplanen ønsker at se samtlige tog, der kører i planløb i Danmark, så kan man her på Banedanmarks hjemmeside finde tjenestekøreplanerne, der viser både gods- og materieltog i hele landet.
Tog i Danmark, gyldig 7.1.2007 - 5.1.2008. Udgivet af DSB Planlægning og Trafik, 2007. Pris: kr. 25,00 og kan købes på betjente stationer.
onsdag, januar 10, 2007
Slangerupbanens Turistbog
Tilbage i 1930erne var Slangerupbanen en af de bedste privatbaner til at reklamere for banens opland og dermed sikre passagerer og banen går da også gennem en lang række naturskønne områder med Hareskoven, skovene vest for Farum og ikke mindst Furesøen øst for Farum. Derfor udgave banen også en række turistbøger om banens opland og en af dem er nu blevet skannet ind og lagt på internettet. Find den her og læs mere om banen og evt. også om Buddinge Station eller om Erhards Jakobsens planer for en ombygning og forlængelse til Jarmers Plads.
mandag, januar 08, 2007
fredag, januar 05, 2007
Pladsproblemer over Øresund
Det selvom jernbanetrafikken over Øresund faktisk er en endnu større succes i de første ni måneder af 2006 foregik der mere end 5,3 millioner rejser eller lidt under 20.000 om dagen (hvilket i øvrigt er en stigning på 18 pct. i forhold til samme periode i 2005, læs mere i mit indlæg).
Den stigning forventes at fortsætte over de kommende år. Det viser nye beregninger fra Øresundsinstituttet. I løbet af de kommende 4 år forventes der 10.000 flere pendlere og det vil betyde trængselsproblemer i myldretiderne mellem København og Malmø. I 2010 kan 3.500 pendlere blive efterladt på perronerne i Malmø, på grund af mangel på pladser i togene.
I 2011 åbner Citytunneln mellem Malmø C og Øresundsbroen (læs mit indlæg om den her) og den vil gøre det 15 minutter hurtigere at komme mellem Kastrup og Malmø. Men det betyder ikke at trængslen vil blive mindre allerede i 2013 vil der mangler 3.500 pladser. Det skyldes at tunnelen er bygget til 15 tog i hver retning i timen og det maksimum forventes strækningen at nå på dette tidspunkt, dels pga. flere tog over broen og dels fordi Skånetrafikken forventes at udvide sin togdrift på flere strækninger.
Umiddelbart kunne man sætte ekstra togsæt på, så der bliver mere plads, men det er ikke alle perroner er dimensioneret til så lange tog (det gælder f.eks. Nørreport og Trianglen (i Malmø, ny station i Citytunnelen) ellers skal man lade nogle af togene køre via kontinentalbanen (der hvor de kører i dag). Dette kunne evt. anvendes til myldretidstog, der kun kører mellem f.eks. Malmø C og København H.
Kilde: Øresundsinstituttet, pressemeddelelse (åbner som pdf-fil).
torsdag, januar 04, 2007
DSB Pendler Rejsegaranti
Det er ganske simpelt at tilmelde sig. Det kan man gøre via DSB's hjemmeside her. Vælg den strækning, du anvender mest og hurtigt og enkelt er du sikret kompensation, hvis toget på den valgte strækning er meget forsinket (læs reglerne).
Kh – Ar på 2 timer?
6-by samarbejdet, der består af Københavns, Århus, Aalborg, Odense, Esbjerg og Randers Kommuner, har fremlagt et forslag til hvordan man, via en opgradering og udbygning af skinnenettet kan få etableret en ny form for køreplan baseret på timemoduler, 1 time mellem København og Odense, 1 time mellem Odense og hhv. Esbjerg og Århus. Altså to timer for at komme fra København til Århus.
Rapporten peger i første omgang på at Danmark har det tredje mest udnyttede jernbanenet i Europa og samtidig har vi de næstlaveste hastigheder og rejsetiden mellem København og Århus er siden Storebæltsforbindelsens indvielse steget med 13 pct.
Rapporten peger dels på at bygge den nye jernbane mellem København og Ringsted via Køge. Det skal fjerne store dele af de kapacitetsproblemer, som toget i dag har på strækningen mellem København og Høje Taastrup. Herudover skal der foretages nybygninger af strækningen mellem Odense og Middelfart og på strækningen mellem Fredericia og Århus. På de øvrige strækninger skal banen rettes ud, så kurverne ikke er så skarpe.
IC4-togene kan køre 200 km/t, hvis de får mulighed for det, men det kun på få og relativt korte strækninger at toget kan komme op i denne fart, som oftest kommer toget ikke over 160 km/t.
Det er en ambitiøs plan og den kræver investeringer på omkring 20 milliarder kroner, men så kan vi give jernbanen et tiltrængt løft der kan få toget ind i det 21. århundrede. De eksisterende strækninger har i princippet ikke ændret sig siden skinner blev lagt for mere end 100 år siden og den gang revolutionerede toget Danmark, senere blev det motorvejene, der revolutionerede trafikken og mobiliteten. Nu er det på tide, at jernbanen igen kan revolutionere trafikken.
Kilde: 6-by samarbejdet - om hurtige tog mellem byerne. Forfattere: Alex Landex og Otto Anker Nielsen, Center for Trafik og Transport, på opdrag af: 6-by samarbejdet. Udgivet november 2006. Findes som Trafikudvalgets bilag 155, alm. del.