Den tyske godsoperatør Railion (der driver det meste godstrafik i Danmark og som er ejet af Deutsche Bahn) har bestilt op til 23 nye lokomotiver, der skal anvendes til godstrafikken mellem Sverige og kontinentet, dvs. gennem Danmark. Godstogene kører mere end 6 millioner tons gods hvert år.
I dag har Railion 13 EG-lokomotiver (som oprindeligt blev bestilt af DSB Gods), der kan køre på de forskellige spændings- og sikkerhedssystemer der findes i Sverige, Tyskland og Danmark. Dermed undgår man problemerne med at skifte lokomotiv i Padborg og Malmø. Læs mere om litra EG her.
Med de nye lokomotiver bliver Railion bedre stillet i konkurrencen med lastbiler og skibe om godstransporterne. Danmark er her kun interessant som transitland og dermed behov for yderligere kanaler til godstransport og her er der snart ikke meget plads, så behovet for en udvidelse af kapaciteten mellem København og Ringsted er på sin plads og i øvrige også behovet for en Femer Bælt Bro (ja - jeg har desværre skrevet det forkert en hel del gange).
Kilde: Railion.
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar