torsdag, november 17, 2011

DSB - den konstruerede krise

Når man læser aviserne og ser og hører nyheder, så er DSB ubetinget årets mest omtalte og det meget sjældent for det gode, hvis det ikke er IC4, så er det lukkede broer eller store underskud, men som jeg har skrevet tidligere, så er det basale togresultat fortsat godt. I dag fremlagde DSB sit regnskab for årets første ni måneder og det viser et resultat for Skat på - 509 millioner kroner. Så langt, så dårligt, men hvordan opstår resultatet? Det kan vi læse på side 6 i regnskabet:
Det er altså finansielle poster, der er årsagen til det store underskud, men hvordan går det så med produktiviteten? Det kan vi se på side 7:
Både i hele DSB-koncernen, der også omfatter de mange svenske aktiviteter og i de rene danske bliver der kørt flere tog og transporteret flere passagerer end tidligere. DSB's ansatte leverer altså løbende en højere produktivitet.

I Danmark er antallet af passagerer alene steget med 6 pct. og samlet set kører der 13 pct. flere passagerer med tog, der drives af DSB end i 2010. Denne store stigning skyldes nye aktiviteter i Sverige og Tyskland.

Det er altså al mulig grund til at rose DSB og DSB's medarbejdere for at gøre deres arbejde ordentlig. Det skal vi huske, når DSB står midt i en konstrueret krise.


Kilde: DSB.

1 kommentar:

Unknown sagde ...

Spændende læsning - men gad vide hvad "finansielle poster" dækker over?