mandag, juli 21, 2008

Banen skal via Køge

I Berlingske Tidende bringes i dag et læserbrev, som jeg har forfattet om udbygningen af jernbanen mellem København og Ringsted:

9 borgmestre fra Roskilde og omegn har i Berlingske Tidende 17.7 et indlæg, hvor de argumenterer for at der skal bygges et 5. spor mellem Hvidovre og Taastrup i stedet for at bygge en ny bane mellem København og Ringsted via Køge. Borgmestrenes konklusion er forkert.

For det første viser Strategianalysen, der danner grundlag for beslutningen, at samfundsøkonomien i den nye bane er væsentligt bedre. Omkostningerne er ganske vist 4 milliarder kroner dyrere, men regulariteten forbedre væsentligt, kapaciteten fordobles og antallet af boliger der skal støjisoleres vil være 6.000 mindre.

Samtidig nævner borgmestrene ikke selve anlægsprocessen. Hvis der skal anlægges et 5. spor ved siden af de to eksisterende, så kan vi i princippet lukke det danske jernbanenet i de fem år, som anlægsperioden forventes at vare. Tidstabet for togpassagerer er nemlig 80 gange højere ved anlægget af det 5. spor.

Tiden er løbet fra kortsigtede investeringer i jernbanen. Med nybygningsløsningen fremtidssikrer vi det danske jernbanenet.

4 kommentarer:

Anonym sagde ...

Godt indlæg. Jeg er helt enig med dig.

Anonym sagde ...

hvorfor ikke begge? Det ville være en rigtig fremtidssikring

Anonym sagde ...

Hello,

There's a project about a tram-train in Aarhus.
The following link has some interesting details about it : http://www.nxtbook.com/nxtbooks/sb/irj0808/#/50 (page 49).

Thanks for your interesting blog.

Anonym sagde ...

Ja, strækningen København-Køge-Ringsted er håbløs i dag.

Det ville være en klar styrkelse af kollektive net og en helt nyt område som kunne vælge at lade bilen stå til fordel for offentlig transport.