tirsdag, oktober 30, 2007

Tog til Roskilde

Det socialdemokratiske folketingsmedlem fra Roskilde Mette Gjerskov vil lave en såkaldt Roskildetrafikmafia, som bl.a. skal arbejde for anlægget af det 5. spor mellem Hvidovre og Høje Taastrup:

Socialdemokraterne har sagt, at partiet ser de største muligheder i en ny jernbane over Køge, men Mette Gjerskov vil i stedet kæmpe for sit lokalområde.- Jeg er parat til at stemme for et femte spor i Folketinget – uanset om resten af den socialdemokratiske gruppe er med mig. Det har jeg allerede sagt meget tydeligt på Christiansborg. Mit spørgsmål er nu: Hvem af kandidaterne fra de øvrige partier i Roskilde vil gøre det samme? For mig er tog til tiden i Roskilde hjerteblod.
Mette Gjerskovs holdning er yderst mærkværdig. Men for Mette Gjerskov m.fl. så tager vi strategianalysens resultater en gang til:

  • Kapaciteten stiger til omkring det dobbelte med nybygningen.
  • Regulatiten stiger lidt med det 5. spor, mens forsinkelserne forventes at falde med 25 procent med en nybygning.
  • 5. sporet giver 10.000 flere støjplagede boliger, hvor nybygningen kun giver 4.000.
  • I forbindelse med anlægget vil jernbanetrafikken vil blive voldsomt forstyrret, når det 5. spor anlægges, mens dette kun vil ske i begrænset omfang ved nybygningen.
  • Der er samfundsøkonomisk mere rentabelt med nybygningen end det 5. spor.

Ingen kommentarer: