torsdag, juni 14, 2007

Køreledningsnedfald

Tirsdag aften faldt en køreledning ned på perronen mellem spor 5 og 6 på København H og ramte 7 personer, der blev indlagt på Rigshospitalet, men som nu er udskrevet. Hvorfor køreledningen faldt ned undersøger Havarikommissionen for øjeblikket.

Sidste år skete det i alt 32 gange (12 gange på S-togsnettet og 20 gange på fjernbanen) at en køreledning faldt ned og ingen gange er det gået ud over mennesker. Af de 32 køreledningsnedfald skyldes de 12 strømaftagerne på togene, 17 skyldes vejret, fugle eller hærværk og endelig er der 3 der skyldes Banedanmarks anlæg (master, ophæng og tråd). Banedanmark mener ikke, at de kan gøre meget mere for at forhindre nedfaldene. Kim Andersen, der er områdechef i Banedanmark siger til 24timer (her citeret efter 180Grader)
Der vil altid falde køreledninger ned. Vi kan lære meget af de her hændelser, men vi kan ikke gøre mere, end vi gør nu,”
Det er så ikke nok for Venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen, der til 180Grader siger, at:
Vi skal have sikret, at det her overhovedet ikke kan ske, og derfor undrer det mig, at Banedanmark ikke kan gøre noget.
Det er første gang i Danmark at passagerer er blevet ramt af en nedfalden køreledning og der har kørt el-tog i Danmark siden 1934 og hver dag anvender 400.000 S-toget uden at det har skabt problemer tidligere og ledningerne undersøges tre gange om året, netop for at undgå fejl.

TV-Avisen havde en "panik-indslag" med 3 togpassagerer, der lige pludselig var blevet meget bange for køreledningerne og et interview med Banedanmark, som næsten måtte love at samtlige køreledninger bliver set efter i løbet af denne uge. For mig er det uforståligt, at Venstres trafikordfører finder årsag til at blande sig her, når der er masser af andre udfordringer på jernbanen, som fortjener mere opmærksomhed: Høje priser for godstog, skinneproblemer og manglende beslutninger om nyanlæg af jernbane mellem København og Ringsted via Køge, dobbeltspor på nordvestbanen og muligheden for at genåbne stationer.

Kilder: 180Grader, Banedanmark, DSB.

Ingen kommentarer: