søndag, august 21, 2005

Togdrift eller ej?

I fredags meddelte Banedanmark, at hastigheden på strækningen mellem København og Århus skal ndsættes til maks. 120 km/t. Hastighedsnedsættelsen skyldes at sammenføjningerne mellem skinneafsnittene er slidte. Nu er det i forvejen ikke alle steder at togene kan køre mere end 120 km/t, men det betyder alligevel at rejsetiden stiger med 25 minutter. Samtidig kommer der flere hastighedsnedsættelser på s-banen, oven i de efterhånden mange der er i forvejen - Der er nu 47 steder på s-banen, hvor der er midlertidige hastighedsnedsættelser (LA34 for s-tog).

Efter en hård sommer med aflysninger og ændringer, så udvikler det danske skinnenet sig efterhånden mere og mere til en farce. Hvis disse problemer fortsætter, så vil flere begynde at bruge bilen for at komme på arbejde - da man ellers ikke kan være sikker på at komme frem til tiden, med mindre man tager af sted i god tid. LO Storkøbenhavns formand Peter Kay Mortensen skriver i en pressemeddelelse lige frem, at det kan:

"...Få en negativ betydning for virksomhederne da medarbejderne vil søge job tættere på deres bopæl og derved rykkes der ved arbejdskraftens mobilitet og en sådan udvikling vil især ramme virksomhederne i Storkøbenhavn.

Man hvad gør transport- og energiminister Flemming Hansen? Han udsender en pressemeddelelse, hvor han skriver, at:

"Jeg har derfor indkaldt formandskabet for Banedanmarks rådgivende bestyrelse og direktionen for at høre, hvad Banedanmark har gjort for at imødegå denne alvorlige situation samt for at fastlægge, hvordan vi mest hensigtsmæssigt følger op".

Det står efterhånden klart at ministeren på ingen måde ved, hvad der foregår i ministerium og de underliggende styrelser. Hvad kan vi pendlere bruge en "hensigtsmæssig opfølgning til"? Vi har behov for handling i form af investeringer i jernbanenettet.

Ingen kommentarer: