Det nye tog indsættes i samarbejde med Color Line, der netop har indsat en ny hurtigfærge mellem Hirtshals og Kristianssand og derfor er køreplanen også tilpasset ankomsttiden for færgen: Toget kører fra Hirtshals hver dag kl. 12.15 med ankomst Hjørring kl. 12.37, Frederikshavn kl. 13.15 og Skagen kl. 13.54. Toget kører samme rute retur kl. 18.35 med ankomst Hirtshals kl. 20.10. Dermed kan de norske turister få næsten en dag i Skagen. I Hirtshals har toget direkte forbindelse med færgeterminalen via en gangbro. Toget standser dog ikke på DSB's stationer mellem Hjørring og Frederikshavn.
Dette er et interessant og offensivt tilbud fra Nordjyske Jernbaner, der fortjener større udbredelse. Hvorfor ikke køre et tog til Aalborg?
Kilde: Nordjyske Jernbaner, Nordjyllands jernbaner. Foto fra indvielsen af Nordjyske Jernbaners nye tog.
2 kommentarer:
Det er underligt at en lokal region vælger at togene ikke skal stoppe ved lokale stationer. Miljømæssigt virker det også forkert at køre med halvtomme IC-tog på strækningen og indsætte eget materiel. Det er også dårlig udnyttelse af skatteydernes penge. Det de virkelig har brug for i området er skinner som kan klare 160 eller 180 km/t - indtil da vil togene jo aldrig være konkurrencedygtige for andre end norske turister.
@Peter: Jeg tror forklaringen at hvis de standsede på stationerne på statsbanestrækningen Hjørring - Frederikshavn, så skal de dele billetindtægterne med DSB.
Ellers er jeg ganske enig i din holdning.
Med venlig hilsen
Jokum Mønsted Nielsen
Send en kommentar