mandag, juni 09, 2008

Det rustne IC4

I dag har Ingeniøren en artikel vedr. IC4-togene, hvor de har vist billeder fra Danmarks Radios besøg på fabrikken for et par uger siden til Professor Karl Brian Nielsen, der leder Institut for Produktion på Aalborg Universitet. Professoren udtaler bl.a.:
Nej, det skal det ikke. Tværtimod er det chokerende, at der er så mange gennembrud af lak og rustbeskyttelse, og at metallet også er begyndt at erodere. Det, jeg kan se på de udvalgte billeder, er et fremskredent forfald. Jeg er dybt bekymret for, hvordan tog, som allerede nu befinder sig i den tilstand, vil klare sig i Danmark, hvor det bliver udsat for et væsentligt barskere klima end i Italien med store fugt- og temperaturudsving,

Adm. direktør i DSB, Søren Eriksen siger i en pressemeddelelse, at:
Jeg tillader mig at undre mig over, hvordan Karl Brian Nielsen kan vurdere IC4-togenes tilstand ud fra disse billeder. Han har ikke selv set togene, men det må stå for hans regning. Så letkøbt arbejder vi ikke i DSB, og jeg kan forsikre, at de tog, DSB vil modtage, til punkt og prikke opfylder alle kontraktens krav. Det gælder naturligvis også samlekvalitet og rustbeskyttelse.

Nu vil jeg ikke gøre mig klog på hverken rust eller samlinger af ledninger, men jeg finder alligvel, at den faglærte bager (hvilket er Karl Brians Nielsens orginale uddannelse, han har dog uddannet sig videre til Civilingeniør) udtalelser flere steder anvendes udover, hvad der er rimeligt i billedeteksterne i det tilhørende galleri: Vi ser et billede af den indre af et togvogn, der ganske tydeligt ikke ligner udseendet af en IC4-togvogn og på et andet billede ser vi en vogn udenfor og her bruges en arbejdsbogie til at give følgende billedetekst, der er et citat fra artiklen:
Jeg håber sandelig, at det er en midlertidig bogie. Potentielt har lejer, føringer og bøsninger taget skade af rusten. Hvis min opvaskemaskine så sådan ud, ville jeg vente, at den snart stod af.

Jeg ved ikke, hvad der er Ingeniørens grundlag for denne artikel, men hvis DSB og AnsaldoBreda fik bare lidt arbejdsro, så ville der snart komme et eller flere tog i drift i landstrafikken.

Kilde: Ingeniøren, DR Nyheder, DSB. dk.fritid.jernbaner.

3 kommentarer:

Anonym sagde ...

Det er under lavmålet at omtale folk som "den faglærte bager". Du er vel selv "eleven der bestod 9. klasse med et hæderligt snit". Come on - du plejer at holde et højere niveau.

Spørgsmålet er - og det er reelt nok - om stålkonstruktionen i IC4 er beskyttet nok. Det skal ikke fejes hen i hjørnet som en romkugle.

Unknown sagde ...

@Peter: Jeg nævner specifikt at han er bager og han har videreuddannet sig fordi hans udtalelser anvendes som ekstertudsagn i forbindelse med IC4. Jeg mener at det er Ingeniøren og DR Nyheder der anvender hans mere generelle udtalelser i en meget specifik anledning og det er problematisk.

Med venlig hilsen

Jokum Mønsted Nielsen

Unknown sagde ...

Hvordan går det med alle de godkendte IC4 tog, du var så flink at love ?
mvh.
JD