Baggrunden for at stille projekt overhalingsspor ved Tommerup i bero er, at realisering af projektet på nuværende tidspunkt ville være meget dyrere end at lade det afvente en mulig koordinering med Banedanmarks planlagte udskiftning af signalanlæggene.
Banedanmark har ikke før efteråret 2008 en tidsplan for, hvornår signalanlæggene på Vestfyn vil blive udskiftet, men det ventes at ske i tidsrummet mellem 2015 og 2018.
I forbindelse med Trafikstyrelsens arbejde med projektering af overhalingsstationen øst for Tommerup var det forudsat, at et overhalingsspor kunne ibrugtages 2 år efter projektet ville være vedtaget ved en anlægslov og overdraget til udførelse i Banedanmark.
Der er derfor ikke baggrund for at tage færdiggørelsen af projektet op til ny vurdering før tidligst i 2013.
Det virker som en meget søgt forklaring. I mere end 2 år er overhalingssporet blevet planlagt og diksuteret og for at spare penge opfinder man nu en begrundelse om at man hellere skal vente til en udskiftning af signalanlæggene. Antallet af godstog gennem Danmark er stigende og hvis jernbanen skal være mere konkurrencedygtig, så kræver det at togene kan køre med optimal længde her er et nyt overhalingsspor nødvendigt, således at godstogene kan afvente passagertogene. Regeringen svigter her sit ansvar for en effektiv godstransport på skinner.
Kilde: Svar på spørgsmål 318 til Folketingets Trafikudvalg.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar