fredag, november 09, 2007

Eltog?

I dag er det kun strækningerne fra København til Fredericia og videre mod Padborg og Sønderborg der er elektrificeret og så er der placeret ganske få master ved Århus H. Det svarer til omkring 31 procent af det danske jernbanenet. Det er allerede besluttet, at banen fra Ringsted til Rødby bliver elektrificeret, når broen over Femern Bælt bygges. Men nu er elektrificeringen på vej tilbage til den politiske dagsorden. Det fortæller Ingeniøren.dk.

Et flertal bestående af Enhedslisten, SF, Socialdemokraterne, Det Radikale Venstre og Dansk Folkeparti positive. På denne baggrund siger Transportminister Jakob Axel Nielsen:
Lad os overveje - uanset hvem der vinder magten - at få udbredt elektrificeringen af banen af hensyn til miljøet og for at få nogle bedre tog. Der er bestemt nogle store ulemper, eksempelvis fordi det er meget dyrt, men der vil være store fordele, i takt med at vi ovre i energiministeriet får skabt mere og mere vedvarende energi, som ville være i stand til at forsyne banen.
En elektrificering af f.eks. banen fra Fredericia til Århus H og måske videre til Aalborg og Frederikshavn vil betyde fordele for godstogene, da Railion og de øvrige operatører ikke skal skifte fra diesellokomotiv til ellokomotiv ved Fredericia. Samtidig vil DSB have mulighed for at indsætte el-tog hele vejen. Men da der ikke i lang tid har været politisk vilje til at investere i en elektrificering, så har DSB investeret i IC4, der kører på diesel.

Kilde: Ingeniøren.

Ingen kommentarer: