Socialdemokraterne har på både spor og signaler valgt demest ambitiøse løsninger af de modeller, Banedanmark har præsenteret. Socialdemokraterne vil dog imodsætning til regeringen ikke vente,men sætte forbedringerne i gang med det samme. Vi vil ikke som regeringen og forligspartierne vente til 2014 med for alvor at gå i gangmed arbejdet med nye signaler.
I overensstemmelsemed Banedanmarks egne anbefalinger vil vi afsætte knap 7,5 mia. kr. over perioden 2007-2014 til denmest ambitiøse model, der opnår den højeste rettidighed i det hurtigstmulige tempo. Samtidig er den strategi en fremtidssikring, fordi den øger kapaciteten på jernbanenettet.
Samtidig lægges der op til en økonomisk tilskyndelse til at transportørerne anvender jernbanen til transport af gods:
Socialdemokraterne vil gennemføre afstandsrelateret vejbenyttelsesafgift for lastbiler over 12 ton. Provenuet reserveres til omlægning af de danske bilafgifter med henblik på, at miljøvenlige biler bliver billigere.
Dermed ligger Socialdemokraterne på linje med De Radikale, der også peger på en særlig afgift for store og tunge lastbiler. Forskellen mellem de partier der ønsker en prioritering af den miljøvenlige godstransport og regeringen, der ikke har det som ønske er klar.
Kilde: Socialdemokraterne Beretning 2007
Ingen kommentarer:
Send en kommentar