Der skal ske noget med trafikken i Danmark. Mens alle andre sektorer har reduceret deres CO2-udslip, vokser transportsektorens for hvert år der går. Samtidig spilder vi millioner af timer og milliarder af kroner i køer på motorvejen. Derfor skal den kollektive trafik styrkes markant, derfor skal vi have mere gods væk fra vejene og over på sø og bane. Og derfor foreslår radikale venstre at etablere en grøn trafikpulje.
Puljen skal i 2008 dække følgende initiativer:På finansloven er der derudover et økonomisk råderum til trafiinvesteringer. Radikale Venstre har fremlagt en plan for en markant opgradering af den kollektive trafik på Sjælland, som er præsenteret i vores oplæg "Sjælland på en time". Første skridt er at få opgraderet Sydbanen mellem Næstved og Lolland-Falster og udbygget hele strækningen mellem Lejre og Vipperød til dobbeltspor, hvorved man kan næste halvere rejsetiden i myldretiden mellem Holbæk og København fra 60 min til 35 min. Vi foreslår at sætte både denne strækning og Sydbanen på finansloven for næste år til et samlet beløb på 1 ½ mia. kr., finansieret inden for de normale investeringsmidler på finansloven. Radikale Venstre ønsker, at der også udarbejdes forslag til trafikplaner for det øvrige Danmark, og vil udarbejde forslag hertil.
- Prisen 25% ned på pendlerkort: 200 mio. kr.
- Alle stationer i gøres tilgængelige for ældre og folk med handicap: 70 mio. kr.
- Opgradering af jernbanen til gods: 70 mio
- Flere cykelstier og cykel kampagner: 50 mio
- Forsøg med gratis færger til småøer: 10 mio
- Generel trafikpulje til trafiksikkerhed og bæredygtig trafik: 100 mio.
Puljen finansieres bl.a. af en ny særlig afgift på tunge køretøjer (over 12 tons). Det er dermed hensigten, at tvinge mere gods over på bane.
Det Radikale Venstre er inde på det rigtige: Af miljø- og trafikmæssige årsager er det vigtigt, at vi får mere gods over på banen og her må politikerne tage affære. Det Radikale Venstre har endvidere lavet et særligt Godspolitisk udspil.
Kilde: Radikale Venstres finanslovsudspil for 2008.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar