Hirtshals Havn har planer om at bygge en ny godstermnal med tilhørende jernbaneadgang og har fået Rambøll til at lave en undersøgelse om hvor meget CO2, som Danmark kan spare, hvis godsjernbanen anlægges og der laves en daglig forbindelse til hhv. Taulov og Duisburg i Tyskland. Med toget til Taulov kan der spares 6 tons og til Duisburg 21 tons og det er pr. dag. Årligt kan der altså spares omkring 10.000 tons CO2 ved at etablere en jernbaneforbindelse.
Investeringen i den nye terminal forventes at koster 20 millioner. Banen mellem Hjørring og Hirtshals er en lokalbane ejet af Nordjyllands Trafikselskab og det er dermed ikke en statsinfrastruktur. Derimod anlægger staten gerne en motorvej og laver forandringer af hensyn til modulvogntogene.
For mig er det uforståligt at staten overhovedet ikke vælger at tage ansvar for jernbanenettet og miljøet. Det er muligt at spare CO2 udslip, men regeringen prioriterer i stedet lastbilerne.
Kilder: Trafikudvalget, Alm. del - Bilag 430, Trafikudvalget, Alm. del - Bilag 363, Trafikudvalget spørgsmål 205.
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar