lørdag, maj 26, 2007

Cyklen og Toget

Transport- og Energiministeriet har fremlagt en ny cykelstrategi:
Flere cykler på sikker vej i staten. I Strategien fremgår enkelte steder mulighederne for sammentænkningen af den kollektive trafik og anvendelsen af cykler, således at man kan tage cyklen til stationen og herefter tage toget. Det hedder i rapporten:
Ved flere store stationer er der dog stadig et potentiale for at forbedre
forholdene. Pladsen er her trang, og der eksisterer derfor ikke mange gode
billige løsninger. Det vil dog i en vis udstrækning være muligt at indtænke
forbedring af cykelparkeringsforhold i forbindelse med større vedligeholdelses-
eller renoveringsopgaver.

Herudover så kan man tage cyklen med i toget:
DSB og andre togdriftsselskaber har udviklet togvogne med mulighed for medtagning af cykler, og på S-togsnettet er det muligt at medtage cykel hele døgnet, idet den tidligere spærretid i myldretidsretningen er ophævet. I Metroen er det også muligt at medtage cykler, men af pladshensyn har det her vist sig nødvendigt med en spærretid i myldretiderne.
Hvad mener staten så, at man kan gøre mere?:
Transport- og Energiministeriets initiativer
• At Trafikstyrelsen i tæt samarbejde med kommunerne, transportoperatørerne og Dansk Cyklist Forbund inden udgangen af 2008 udarbejder et idékatalog til brug for kollektive trafikknudepunkter.

Det er altså ikke mange initiativer, som staten forventer at tage for at kombinere cyklen og toget.

Hvorfor ikke stille krav til alle togoperatører om, at der skal være plads til cykler i togene? Så undgår vi situationer som IC3, hvor der ikke er plads til cykler og hvad mon der sker, når IC3 indsættes på den sjællandske regionaltrafik, hvor mange tager cyklen med?

Staten kunne også sætte gang i en række initiativer der forbedrer kvaliteten og antallet af cykelstativer ved stationerne.

Kilde: Transport- og Energiministeriet: ”Flere cykler på sikker vej i staten”. Pressemeddelelse med link til rapporten findes her.

Ingen kommentarer: