DSB S-tog hører til de mest rettidige togselskaber af de 9 togselskaber, der indgår i samarbejdet International Suburban Rail Benchmarking Group. Gruppen består af togselskaber kører med pendlere i storbyområder, men som ikke er metroer, f.eks. er London Overground og S-bahn blandt de andre medlemmer.
Inden for seks minutter kører 98 pct. af S-togene til tiden og det er ikke nogen af de andre togselskaber der kan matche, samtidig har S-tog det strammeste forsinkelsesvindue på 2,5 minutter. Men dette gælder for alle tog, dermed også der, hvor der ikke er så mange passagerer, i morgenmyldretiden er regulariteten nede på 93 pct.
Kilde: DSB, Foto: René Strandbygaard/DSB.
onsdag, marts 28, 2012
mandag, marts 19, 2012
Berlin Night Express
30. marts 2012 genåbner Veolia og GVG nattoget mellem Malmø og Berlin, når der fløjtes til afgang fra Malmø kl. 21.25 og med ankomst til Berlin kl. 6.08. Billetten koster 699 SEK for en person i liggevogn. Toget kører fra Malmö onsdag, fredag og søndag og fra Berlin tirsdag, torsdag och lørdag. Fra Berlin er der afgang kl. 22.31 og ankomst til Malmø kl. 8.10. Det betyder at du kan tage fra Malmø fredag aften, have en hel dag i Berling og være tilbage i Malmø søndag morgen. Toget kører via Trelleborg og videreføres med færgen til Sazznitz.
Kilde og Foto: Berlin Night Express og Veolia.
Kilde og Foto: Berlin Night Express og Veolia.
onsdag, marts 14, 2012
Farvel til SJ på Malmø - Gøteborg
Fra d. 10. april kan man ikke længere køre med SJ mellem København - Malmø - Gøteborg. Det skyldes at trafikken ikke længere er lønsum og der findes et alternativ, nemlig Øresundstäg (der også indgår Kystbanetrafikken i Danmark), dog fortsætter SJ med et X2000-togløb, der går mellem Halmstad - Gøteborg og Stockholm.
Det er en smule mærkeligt, at de i Danmark så udskældte Øresundstäg, nu skal være næsten enerådende på denne strækning. Det kan da ikke være optimalt, at intercitytrafikken mellem Malmø og Gøteborg, nu skal være styrende for togtrafikken på Kystbanen?
Kilde: SJ, Supermiljøbloggen. Foto: DSB.
Det er en smule mærkeligt, at de i Danmark så udskældte Øresundstäg, nu skal være næsten enerådende på denne strækning. Det kan da ikke være optimalt, at intercitytrafikken mellem Malmø og Gøteborg, nu skal være styrende for togtrafikken på Kystbanen?
Kilde: SJ, Supermiljøbloggen. Foto: DSB.
Ståltog: Borlänge - Trelleborg
Den store svenske stålkoncern SSAB har indgået aftale med DB Schenker om transport af stålplader mellem den svenske fabrik i Borlänge og kontinentet, Transporten skal foregå via Trelleborg Færgehavn (og dermed ikke via Øresundsbroen og Danmark) og i Sverige lader DB Schenker transporten foregå med Hector Rail.
Det er i første omgang planen at der skal afgå tre tog om ugen, men med en option på yderligere et tog. Hector Rail skal levere lokomotiver, der kan klare en vægt på i alt 2000 tons og herudover håndtere rangering på havnen i Trelleborg.
Kilde og foto: Hector Rail.
Det er i første omgang planen at der skal afgå tre tog om ugen, men med en option på yderligere et tog. Hector Rail skal levere lokomotiver, der kan klare en vægt på i alt 2000 tons og herudover håndtere rangering på havnen i Trelleborg.
Kilde og foto: Hector Rail.
tirsdag, marts 13, 2012
Jeg har lavet en fanside på Facebook, hvor man kan følge med i bloggens udvikling og læse de nyeste indlæg. Bliv ven og kom med her: http://www.facebook.com/BloggenInfrastruktur
S-togs længder
DSB S-tog vejer alle S-tog, hver gang de forlader en station ved der presses luft ind i bælge, der kan omsættes til en talværdi og dermed antallet af passagerer, der er i S-toget. Hver dag får DSB S-tog et overblik over antallet af passagerer i hvert enkelt tog markeret med en farve: Rød for fyldt tog og grøn for, hvis der er plads nok, Produktionsdirektør i DSB S-tog, Dan Stig Jensen siger:
Den linje H eller den linje A, som jeg plejer at tage fra Nørreport om morgenen er også meget godt fyldt. Der er måske behov for flere togsæt, det kunne den nye trafikmilliard nok bruges til.
Kilde: DSB. Foto: Foto: René Strandbygaard/DSB.
Tidligere fik vi tallene hver tredje måned, men systemerne er blevet optimeret, så vi nu kan følge med dagligt og hurtigt kan reagere, hvis der er en tendens. Som regel er der dog stort set grønt over hele banen, bortset altså fra på Ringbanen, hvilket vi nu gør noget ved,”På Ringbanen, er der nemlig i myldretiden mellem 7.00 og 8.00 så mange passagerer, at togene er markeret med rød på oversigten og derfor forlænger DSB S-tog nu længere tog i denne periode.
Den linje H eller den linje A, som jeg plejer at tage fra Nørreport om morgenen er også meget godt fyldt. Der er måske behov for flere togsæt, det kunne den nye trafikmilliard nok bruges til.
Kilde: DSB. Foto: Foto: René Strandbygaard/DSB.
Abonner på:
Opslag (Atom)