- Hvilke grundlæggende udfordringer står hovedstadens transportsystem overfor i de kommende årtier?
- Fremme af alternative transportformer til biltransport;
- Hvordan kan ny teknologi bruges til at mindske trængslen, herunder til et landsdækkende road pricing system?
- Hvordan kan der sikres sammenhæng mellem de forskellige initiativer som led i en samlet balanceret strategi?
- Hvordan deres forslag kan finansieres?
- Kommissionens arbejde skal ikke omfatte en trængselsafgift for hovedstadsområdet.
Herudover foreslår Regeringen følgende andre forslag der skal forbedre den kollektive trafik i Danmark:
- Regeringen vil fra 2013 årligt afsætte 1 mia. kr. til bedre og billigere kollektiv trafik.
- 500 mio. kr. skal anvendes til at nedsætte taksterne i den kollektive trafik i hele landet.
- 500 mio. kr. skal anvendes til investeringer i bedre kollektiv trafik i hele landet, herunder til udbygning af den kollektive trafik, så den kan klare et stigende passagertal som følge af de lavere takster.
- Den årlige udgift på 1 mia.kr. skal finansieres ved at lukke mulighederne for en uhensigtsmæssig brug af reglerne for registreringsafgift af leasing- og demobiler. Skatteministeren vil fremsætte lovforslag herom.
Ganske interessant hiver Regeringen nu roadpricing frem fra skuffen og da det har vist sig, at i Slovakiet har Siemens implementeret en løsning, hvor mere end 200.000 lastbiler er udstyret med systemet og det ser ud til at virke. Der er ingen tvivl om, at roadpricing er vejen frem, hvis vi i fremtiden skal undgå, at vores veje sander til i biler og her hjælper det ikke at mene, at der ingen trængsel er overhovedet eller foreslå, at pendlerne møder på forskellige tidspunkter. Hvordan det så skal hænge sammen? Er det kun blå biler, der må køre mellem 6.00 og 7.00 på mandage.
Kilde: Transportministeriet.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar