Som trækkraft har DSB 32 driftsklare ME-lokomotiver. Men DSB kan ikke anvende sine 6 elektriske EA-lokomotiver, da de ikke har det ZWS-fjernstyringsmodul, som dobbeltdækkervogenene har.
Kilde: DSB. Foto: Pressefoto af ABs 7900 fra Bombardier.
Jernbaner, toge og broer.
5 kommentarer:
Der mangler også lige lidt køretråd på de strækninger, de bruger dobbeltdækkervognene, så zsw-styringen i EAerne er da vist det midnste problem ;) - desværre.
Så vidt jeg ved, kører der dobbeltdækkere Kh-Kalundborg, Kh-Nykøbing Falster og weekendture til Århus, og det er jo kun på strækningen til Fredericia, at der er strøm.
De kører ikke andre steder (endnu), vel?
Er det meningen, at de skal køre andre steder?
De kører også til Esbjerg og i den nye køreplan er der også tog til Aalborg.
Åh, så kunne de selvf bruge dem til Esbjerg - men Ålborg er jo lige så sølle som Århus - gad vist, hvorfor de ikke bare elektricificerer noget mere, inden DSB bestiller næste læs diesel-tog?
@Sebastion og Christian: Det er helt korrekt, at der kun på strækningen København - Fredericia giver mening med EA, men i et miljømæssigt perspektiv er det en underlig prioritering, men så længe der mangler køretråd, så må DSB anvende sine diesellokomotiver.
Vi er vist ganske enige, og det ligner lidt en gordisk knude: Staten siger: "Vi vil ikke sætte penge af til køretråd, fordi DSB køber dieseltog", og DSB vil ikke købe eltog, fordi Staten ikke vil sætte penge af til elektricificering.
Tosseri og ikke særlig miljøvenligt - måske en kommende klimakonference kunne sætte lidt skub i det?
Send en kommentar