mandag, november 23, 2009

Nu kommer dobbeltdækkervognene

For et års tid siden skrev jeg om de nye dobbeltdækkervogne, som DSB har bestilt og nu er de første 12 modtaget af DSB og allerede indsat. Nu mangler de resterende 33 og herefter forventer DSB at kunne udfase de sidste af de blå Bn-vogne, som i næsten 40 år har kørt Sjælland tyndt.

Som trækkraft har DSB 32 driftsklare ME-lokomotiver. Men DSB kan ikke anvende sine 6 elektriske EA-lokomotiver, da de ikke har det ZWS-fjernstyringsmodul, som dobbeltdækkervogenene har.

Kilde: DSB. Foto: Pressefoto af ABs 7900 fra Bombardier.

5 kommentarer:

Sebastian sagde ...

Der mangler også lige lidt køretråd på de strækninger, de bruger dobbeltdækkervognene, så zsw-styringen i EAerne er da vist det midnste problem ;) - desværre.

Så vidt jeg ved, kører der dobbeltdækkere Kh-Kalundborg, Kh-Nykøbing Falster og weekendture til Århus, og det er jo kun på strækningen til Fredericia, at der er strøm.

De kører ikke andre steder (endnu), vel?

Er det meningen, at de skal køre andre steder?

Christian Poulsen sagde ...

De kører også til Esbjerg og i den nye køreplan er der også tog til Aalborg.

Sebastian sagde ...

Åh, så kunne de selvf bruge dem til Esbjerg - men Ålborg er jo lige så sølle som Århus - gad vist, hvorfor de ikke bare elektricificerer noget mere, inden DSB bestiller næste læs diesel-tog?

Unknown sagde ...

@Sebastion og Christian: Det er helt korrekt, at der kun på strækningen København - Fredericia giver mening med EA, men i et miljømæssigt perspektiv er det en underlig prioritering, men så længe der mangler køretråd, så må DSB anvende sine diesellokomotiver.

Sebastian sagde ...

Vi er vist ganske enige, og det ligner lidt en gordisk knude: Staten siger: "Vi vil ikke sætte penge af til køretråd, fordi DSB køber dieseltog", og DSB vil ikke købe eltog, fordi Staten ikke vil sætte penge af til elektricificering.

Tosseri og ikke særlig miljøvenligt - måske en kommende klimakonference kunne sætte lidt skub i det?