Faktisk er vores propelfly så miljøvenlige, at de er fuldt ud konkurrencedygtige
med andre transportformer. Du kommer ikke langt i din bil på otte kg brændstof,
men i vores propelfly kan du komme helt fra København til Aalborg. Og hvis du
oven i købet skifter en almindelig pære hjemme i stuen ud med en
energisparepære, har du fløjet fuldstændig CO2-neutralt. Så det er faktisk ikke
så ringe for miljøet endda, hvis du vælger flyet næste gang, du skal på tur i
Danmark.
Herefter henviser Sterling til Energistyrelsen og på Energistyrelsens hjemmeside kan man finde følgende beregninger med besparelser, hvis man laver et videomøde i stedet for at tage rejsen:
IC3 tog 12 kg CO2/person
Propelfly 31 kg CO2/person
Jetfly 66 kg CO2/person
Lille bil 74 kg CO2/person (1 person i bilen)
Mellemklasse bil 88 kg CO2/person (1 person i bilen)
Det er altså fortsat mest miljøvenligt at tage toget. Problemet med flyvningen er, at C02-udslippet er ganske højt og der ikke er afgifter på flybrændstof. Herudover skal man lægge det C02-udslip der er for transporten fra Lufthavnen og til den by, som man skal besøge.
Kilder: Sterling, Energistyrelsen, Climateminds. Foto: Sterling (det bliver nok første og sidste gang, at jeg viser fly på denne side).
Ingen kommentarer:
Send en kommentar