tirsdag, juli 28, 2009

DSB renoverer Hellerup Station

Den mere end 100 år gamle Hellerup Station skal nu renoveres, så den fremstår som ny igen. Først og fremmest er det grafitien der skal fjernes og perrontunnelen (der vist nok er Danmarks ældste fra omkring 1900) får nyt gulv. Samtidig etableres der flere cykelstativer og der kommer ny belysning.

Selve stationen og trappehusene over perrontunnelen og perrontaget på perronen mellem spor 2 og 3 er fredet og trappehusene og perrontaget blev renoveret i 2005 i et samarbejde mellem DSB og Kulturarvsstyrelsen).

Renoveringen af Hellerup Station er en del af renoveringsprojekt, som DSB S-tog har sat i gang fortæller Salgsdirektør i DSB S-tog Niklas Marschall:

Kunderne skal stå på stationen og føle, at de har fået, hvad de betaler for. At det er fair i forhold til billetprisen. Sådan vil det ikke være med det samme, men det er dér, vi skal ende.
Og fortsætter:

Vi har ikke pengene til at lave alle stationer på en gang. Derfor tager vi først fat i de stationer med flest rejsende, for at det kan komme flest muligt af vores kunder til gode.
I år kommer dette til gælde for Valby og Nørreport, ligesom der skal ses nærmere på indretningen af Avedøre, Sjælør, Ballerup og Herlev i år.

Jeg har tidligere omtalt den manglende vedligeholdelse af Åmarken Station, den manglende vedligeholdelse af perroner og om grafitti på Banedanmarks områder. Det er derfor godt at DSB og Banedanmark går i gang med en omfattende hovedrengøring og vedligeholdelse af stationerne, men så skal de også huske den daglige rengøring og vedligeholdelse.

Kilder: DSB, Villabyerne.

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Perrontunnelen ved Hellerup er så vidt jeg husker nu "kun" Danmark´s næstældste. Hvor den ældste ligger ved jeg dog ikke.

Men det er jo fint nok at man vil vedligeholde station. Men kunne man så ikke i samme åndedrag tag og benytte spor 3 til S-togene mod Klampenborg, som det er nu ankommer Holte-toget 2 min. før Klampenborg-toget på Hellerup station spor 4, og ofte gør det at Klampenborg-toget pænt vente på at spor 4 bliver ledigt mens spor 3 - som altid - står fuldstændig ubenyttet hen.

Mvh
Kim

Sebastian sagde ...

Mht spor 3/4 - godt spørgsmål. Kunne være interessant at høre argumenter for ikke at gøre det fra Stationsbestyrere etc.
(aht rustkørsel, så skal der dog 2 tog igennem hver dag ,-))