Vi får klager over den manglende vedligeholdelse fra både passagerer og operatører som DSB og Arriva. Og vi har også et par gange måttet udbetale erstatning til passagerer, som eksempelvis er faldet i et hul i perronen eller et for højt liggende kloakdæksel og er kommet til skade.Efterfølgende er politikerne så kommet på banen. Fra Det Radikale Venstre, som står bag trafikaftalen fra 2007, som skal sikre renoveringen af skinnenettet, siger trafikordfører Johannes Poulsen til Nyhedsavisen:
Jeg er ærligt talt negativt overrasket over, at stationernes tilstand er så alvorlig[..]. Vi mødtes i forligspartierne her til formiddag (torsdag, red.), og her diskuterede vi sagen. Der var bred enighed om, at der må tages hånd om de her problemer.Det kan måske komme som en overraskelse for den forholdsvis nye trafikordfører, men det fremgår klart af Banedanmarks beslutningsgrundlag før trafikaftalen (på side 40), at:
Der er ca. 545 perroner, som er fordelt på ca. 300 stationer. En væsentlig del af perronerneer i dårlig stand, hvor enten belægning og/eller perronforkanter har skader i udbredt eller betydeligt omfang. Kvaliteten og udformningen af perronerne er ikke i sig selv afgørende for den trafikale kvalitet, men er en iøjnefaldende del af det samlede togprodukt med nye tog og medfører derudover gener for handicappede og andre gangbesværede. Derudover modsvarer perronhøjden ofte ikke indstigningshøjden i togene.
Alle scenarierne indeholder derfor et basisscenarie, hvor kun det absolut nødvendige vedligehold indgår. Herudover er der opstillet et antal tilvalgsmuligheder, hvor der på baggrund af tilstand, antallet af passagerer og geografi kan vælges forskellige ambitionsniveauer. Det forudsættes generelt, at de perroner, der eventuelt vælges opgraderet, samtidig ombygges svarende til standardhøjde.
Der er opstillet et antal tilvalgsmuligheder ud fra tilstand, geografiske placering og passagertal, som varierer mellem 4 og 470 mio. kr. over aftaleperioden.
Det er mærkeligt at Folketingets trafikpolitiske flertal fuldstændig har kunnet undgå at forholde sig til det samlede jernbaneprodukt, man kan få nye tog og bedre skinner, men Banedanmark kan ikke vedligeholde perroner eller fjerne grafitti, som Banedanmark tidligere har sparet væk.
Kilde: Nyhedsavisen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar