Udviklingen i antallet af signalfejl bekymrer os, fordi det resulterer i forsinkede og aflyste tog. Vi kan konstatere, at vi til tider ikke har fået den vare, som vi kunne forvente.Men Banedanmark, der har ansvaret for fejlene mener ikke, at der er meget at gøre for som sektionschef Marianne Lanzky Otto siger:
Generelt er det danske banenet jo kendetegnet ved gamle og slidte signalanlæg, der bliver sværere og sværere at vedligeholde. Derfor kan vi i bedste fald kun gøre os håb om et lille fald i signalfejlene. [...] Og vi vil ikke at udskifte mere end højest nødvendigt, fordi teknologien jo alligevel står foran en total udskiftning.«
Den totale udskiftning, som der omtales er planen om at udskifte det danske signalsystem med et helt nyt, men det kan først forventes at blive implementeret i hele landet omkring 2020.
Det er lidt problematisk, at Banedanmark tror, at de kan lade os passagerer vente til 2020 med at få styr på signalerne. Hvis der fortsat skal være passagerer til S-toget, så kræver det også at togene kører og det til tiden. Samtidig er det et problem at selv nye systemer betyder fejl uanset om der er tale om et ødelagt switch eller at nødstrømsanlægget ikke kan køles ned.
Kilde: Ingeniøren.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar