tirsdag, juli 28, 2009

AP Møller tager toget

Jeg har tidligere omtalt planerne om en direkte togforbindelse mellem APM-terminalen i Århus og København (Høje Taastrup) og toget starter nu efter sommerferien. Det fortæller Forretningsdirektør i APM Terminals Helle Almind til Ing.dk:

Vi har simpelthen købt hele toget, så nu kan vi selv stå for planlægningen af driften, og det betyder, at vi efter sommeren kommer op på tre ugentlige afgang i hver retning.
Selve turen tager fem timer og det er DB Schenker Rail, der stiller lokomotiver og personale til rådighed. Toget skal i følge Jacob Flyvbjerg Christensen, der er chef for APM Terminals i Århus kune besparelser for kunderne og reducere CO2-udslippet:

På et tidspunkt, hvor skibsfart, importører og eksportører søger efter nye besparelser, føler vi, at dette nye tilbud imødekommer markedets ønsker - og reducere udslippet af CO2.
Initiativet viser at godstrafik på skinner i Danmark ikke har overlevet sig selv. Investeringen i Århus Havnebane, der har sikret en mere optimal forbindelse mellem Århus Havn og jernbanenettet, har formentlig været grundlaget for APM Terminals beslutning om anvendelsen af jernbanen.

Forhåbentlig giver den nye togforbindelse blod på tanden for de øvrige havne og for dermed for de 200 millioner der i trafikaftalen fra januar måned er afsat til at forbedre forbindelserne mellem jernbanenettet og havnene.

Artiklen på Ing.dk omtaler i øvrigt DSB et par steder. Nu driver DSB ikke godstrafik, men kun passagertrafik og det er nok DB Schenker Rail, der tænkes på.

Kilder: Ing.dk, APM Terminals. Foto: Maersk.com

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Absolut positivt med flere godstog på skinnerne, også enda et indenrigs et af slagsen! Det er jo dem som virkelig kan fjerne mange lastbiler fra vejene.

Dog bekymre det mig lidt at man vil benytte kombi-terminalen ved Høje Taastrup ( selv om der ganske vist ikke findes andre i Stor København ). Måske var det alligevel ikke klogt at nedlægge container-terminalen ved Københavns Godsbanegaard.

Terminalen ved Høje Taastrup er allerede udnyttet tæt på kapacitetesgrænsen.

Men på den anden side den eneste måde at "tvinge" mere kapicitet til at blive bygget er jo ved overbelaste den eksisterende.

Mvh
Kim