Det sker i gennemsnit to gange om dagen, at et af DSB's gamle ME-lokomotiver bryder og dermed efterlader vogne og passagerer forsinkede. Det skriver Berlingske Tidende og henviser til et svar fra Transportministeren til Folketingets Trafikudvalg. Samtidig kan Berlingske Tidende fortælle, at lokomotiverne ikke har trækkraft nok til de dobbeltdækkervogne, som DSB i løbet af i år vil have 112 eksemplarer af.
En Bn-vogn vejer 36 tons, mens en dobbeltdækkervogn, litra B, vejer 50. Altså vejer en dobbeltdækker vogn omkring 1,5 Bn-vogn. Starttrækkraften for et ME-lokomotiv er 360 kN og kan give 2.450 kW.
Det er ikke lykkedes mig få beregnet, hvad den maksimale trækkraft for et ME-lokomotiv er, men mon ikke en læser kan hjælpe mig med beregningen.
Kilde: Berlingske Tidende.
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
4 kommentarer:
Normalt køres der med maks 8 Bn-vogne, det er 288t, og maks 6B-vogne, hvilket vejer 300t; men desuden kan der jo være væsentlig flere passager i B end i Bn. Og desuden kan de jo holde køreplanerne på Kalundborgbanen, når de kører med dobbeltdækkere, hvad der blandt andet skyldes, at de har væsentlig bedre bremseevne, og sjældnere stilles til ledning.
Mht trækkraft etc, så står det vel i manualen og teknikbøgerne til ME'en, mon ikke en fører/LKI har adgang til dem?
ME'erne griser mere end el-tog, men med dobbeltdækkerne har vi en god komfort og en kort perrontid - det er vel ikke for ingen ting, at dobbeltdækkerne kaldes perronryddere ,)
3300 Hestekræfter
http://www.jernbanen.dk/motor.asp?s=8&litra=ME&typenr=2
Til lokomotivernes forsvar skal man måske også lige huske på at IC4 er 4 år forsinket og DSB har løbende derfor ikke har kunne beslutte om ME-lokomotiverne skulle hovedrenoveres eller om IC4 togene var klar om ½ år
Mvh
Kim
Personlig er jeg udmærket tilfreds med ME, og håber ikke IC4 bliver leveret, så kan vi i stedet for ME hovedrenoveret, elektriciferet større områder og købt flere eltog - eneste vej frem rent miljømæssigt efter min opfattelse.
De gange jeg har prøvet at køre med dobbeltdækker-vognene er jeg blevet positivt overrasket over hvor komfortable disse boggievogne rent faktisk er. DSB kan sagtens være bekendt at beholde dem i lang tid fremover. Og så er der fint udsyn fra 1. sal.
Og så må man bare få renoveret ME-lokomotiverne som er fra 1981-1985. Så gamle - som aviserne skriver - er de altså heller ikke. DSB´s gamle MY lokomotiver fra 1950´erne bliver stadigvæk brugt til godstog i Jylland, Sverige, og Tyskland.
Så grundlæggende kan det altså sagtens lade sig gøre at holde ME-lokomotiverne kørende i mange år enden, hvis de altså bliver vedligholdt med hensigten at de skal holde i en længere årrække endnu.
På langt sigt er el-tog en bedre løsning. IC4 bliver aldrig godt og bør droppes ASAP.
Send en kommentar