tirsdag, oktober 14, 2008

Pladsmangel på Øresundsbroen stopper godstogene

Transitgodset mellem Sverige og Tyskland, gennem Danmark, er i massiv vækst, siden 2005 er antallet af godstog fordoblet fra 19 til 40 og det er den maskimale kapacitet på Øresundsbroen. Sektionschef i Banedanmark Lasse Toylsbjerg-Petersen siger til DR Nyheder:
Der er ikke mere plads på skinnerne. Så de nye ansøgere må over på lastbiler[...] Proppen er helt klart Øresundsbroen. Vi arbejder på at sætte godstogenes hastighed op fra 100 km/t til 120, så vi kan presse lidt flere tog igennem. Men det er der ingen, der har erfaringer med i Europa endnu, så vi ved ikke, hvornår det er muligt

Forhåbentlig behøver godset ikke at komme på lastbiler, men kan forhåbentlig overføres til færgerne mellem Sverige og Tyskland. Hvis der allerede er problemer nu, hvad sker der så ikke, når broen over Femern Bælt bliver bygget? Vi må snart i gang med at forberede en tunnel mellem Helsingør og Helsingborg, så vi ikke stopper udviklingen langs med Øresund.

Kilde: DR Nyheder.

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Godstog via Helsingør? Nej, det er utopi. Rige mennesker langs Strandvejen gider da ikke at have godstog kørende i deres baghave.

så det bliver ikke til noget. Istedet må DSB optimere persontrafikken via Kastrup-Øresund-Malmø til EET gennemkørende tog hver 10. minut istedet for nu hvor et tog kun kører til Kastrup. Så vil der være RIGELIGT med plads til godstogene.

Og all tog FRA provinsen skal IKKE kører til Kastrup, men derimod må folk så skifte på Hovedbanegården hvor et tog så hver 10. minut vil kører til Kastrup/Malmø.

Sværere er det ikke.