Danske Havne, der organiserer de 75 danske erhvervshavne, er kommet med et forslag til hvilke projekter, der er nødvendige for at få havnene og den såkaldte baglandsinfrastruktur (de veje og baner der fører til havnen) til at hænge bedre sammen. Listen indeholder 15 vejprojekter og følgende 5 jernbaneprojekter til en samlet pris af 450 millioner kroner:
Fredericia (ADP) Baneopgradering mellem havn og kombiterminal i Taulov 200.000.000
Esbjerg, Ny godsterminal og spor syd om byen 170.000.000
Aalborg, Renovering af spor og ny sydlig kobling - ca. 300 meter 31.000.000
Hirtshals, Nyt Rangérområde og spor - ca. 700 m. 25.000.000
Nyborg (ADP) Anlæg af banespor og tilslutning - ca. 800 m. 25.000.000
Den indenlandske transport til søs er i øvrigt steget med 66 procent siden 2000, mens vejtransporten er steget med 7,3 og banetransporten er faldet til et næsten ubetydeligt niveau.
Ofte hører man folketingsmedlemmer og andre kloge hoveder sige, at Danmark er for lille til jernbanegods, men når skibstransporten mellem to danske havne kan stige så meget, så handler det ikke om afstande, men om man bevidst har forsøgt på at lukke den indenlandske godstransport via høje priser.
Kilde: Danske Havne.
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar