Det svenske godsselskab Green Cargo og det finske ditto VR fortsætter driften af godstogsfærgen M/S Sea Wind, selvom den tredje ejer -rederiet Tallink Silja Oy - fornylig meddelte at de ønskede at trække sig ud.
Færgen sejler mellem den svenske hovedstad Stockholm og den finske havneby Åbo. Det er mest træ og stål som færgen transporterer fra Finland til Sverige, mens trafikken den anden vej er stigende med husholdningsmaskiner mv., der skal videre til Rusland. I alt bliver der transporteret mere end 500.000 tons på skinner mellem Finland og Sverige om året. Hvis færgen ikke var fortsat skulle godset over Haparanda for at komme mellem de to lande. Sporvidden i Finland er i øvrigt 98 millimeter bredere end i resten af Europa. Ændringen for en boggie tager mindre end 10 minutter.
Billedet viser færgen Sea Wind, der er bygget på Helsingør Værft i 1972. Yderligere oplysninger om færgen findes hos The Ferry Site.
Kilde: Green Cargo, Searail EEIG. Foto: Tallink Group.
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar