Efter at det svenske togselskab SJ har tabt sin del af Øresundstrafikken til DSBFirst, så planlægger SJ nu en offensiv på strækningerne mellem København/Malmø og resten af Sverige. Det er SJ's X2000-togsæt der bliver spydspidsen i kampen for flere passagerer.
Mellem Malmø og Göteborg fordobles antallet af X2000-tog fra 3 til 6 og heraf vil 3 fortsætte til København H. Mellem Malmø og Göteborg vil togene kun stoppe i Lund, Hässleholm, Halmstad og Varberg. Samtidig øges antallet af afgange fra København H til Stocholm fra 3 til 6. Dermed vil halvdelen af X2000-forbindelserne mellem Malmø og Stockholm begynde i København.
Også nattogene vil fremover begynde i København, således at både nattogene til Stockholm og til Östersund, Åre og Storlien, der SJ's nordligste nattogsstationer. Før nattogene kan begynde i København, så kræver det dels af sovevognene godkendes til tunnellen under Øresund og at SJ kan indsætte lokomotiver, der kan køre på både danske og svenske systemer.
Kilde: Sydsvenskan.
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar