onsdag, september 12, 2007

Ny Transportminister

Opdateret

Statsminister Anders Fogh Rasmussen foretog i dag en regeringsrokade. Da Transport- og Energiminister Flemming Hansen jo allerede har meddelt, at han stopper ved næste valg, så er det naturligt at han forlader regeringen.

Og som ventet blev det advokaten Jakob Axel Nielsen, der kommer til at overtage ministerposten. Han har været medlem af Folketinget siden valget i 2005, men sidder ikke i Trafikudvalget og har ordførerskaber inden for Bolig, Idræt, Kultur, Medier og Skatter og Afgifter. På Dansk Politik findes et portræt af den nye minister.

Så fik vi en minister for transportområdet, der udemærker sig ved intet at vide om det. Der er fortsat mange opgaver der trænger sig på for det nye minister: Forbedringer for godstransporter på jernbane, hvor Danmark er et forholdsvist dyrt land og ikke mindst at stoppe den helt unødvendige analyse af det 5. spor mellem Hvidovre og Høje Taastrup. Det giver kun mening, at bygge en ny bane via Køge. Her må ministeren allerede nu sætte sig igennem overfor Dansk Folkeparti. Ministeren har ikke lang tid til at sætte sig ind i området. Der er beslutninger der skal tages, allerede i dette efterår.

Kilde: Folketinget.

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

2 spor fra Kbh til Høje Taastrup vil i særdeles høj grad give mening, hvis planerne om en Kattegatforbindelse skal gøres til virkelighed.

2 spor over Køge giver langt fra samme fleksibilitet og kapacitet. Ikke mindst ved sporarbejder og nedbrud vil 3 eller 4 spor kunne sikre regulariteten. Det kan løsningen over Køge ikke. Dette skal dog ikke forhindre at begge realiseres, men Køge løser ikke alt.

Unknown sagde ...

@Peter: Jeg er enig i, at yderligere spor mod Roskilde og Kalundborg giver mening med en Kattegatbro. Men den ligger fortsat langt ude i planlægningen.
En ny jernbane via Køge giver faktisk en større fleksibilitet, som f.eks. da en personpåkørsel ved Glostrup lukkede jernbanenettet i den kortere periode. Med den nye bane, så kan man disponere togene ad to veje, enten via Køge eller via Roskilde. Kapaciteten via Køge bliver dobbelt så stor som via Roskilde og endelig skal man tænke over, at man lukker jernbanenettet i Danmark, hvis man skal udvide den eksisterende bane, da det kræver lukning af formentlig begge eksisterende spor i anlægsperioden.

Med venlig hilsen

Jokum Mønsted Nielsen