Trafikministrene fra Danmark og Tyskland er blevet enige om at broen over Femern Bælt skal bygges. Aftalen præsenteres af ministrene for øjeblikket.
Men en 19, 5 kilometer lang bro mellem Rødby og Puttgarden og den bliver garanteret af den danske stat og betales af brugerne i lighed med forbindelserne over Storebælt og Øresund. Byggeriet kan starte omkring 2011 og broen forventes at være klar til indvielse i 2019.
Med vedtagelsen af den nye bro, så bliver behovet for en ny jernbane mellem København og Ringsted via Køge en nødvendighed, samtidig skal der ske en opgradering og hele sydbanen fra Næstved til Rødby, bl.a. med dobbeltspor over Storstrømmen.
Kilder: Berlingske Tidende, Danmarks Radio.
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
1 kommentar:
Hvis den bliver realiseret, så har en jysk skotøjshandlers personlige ambitioner overtrumfet trafikforskeres anbefalinger.
Broen er et monster fra før 1989, hvor alt skete i Vesteuropa. Det er heller ikke specielt interessant nu, hvor man kan flyve til Berlin for 300,-, vi har flyttet tung produktion til andre lande, nedlagt al godstrafik på skinner og resten kommer fra Jylland. Jo... hvis man er svensker.
Vi risikerer også at Østdanmark politisk kommer til at betale dyrt i form af mindre vilje til andre forbedringer.
Og en ting er sikker.... Sydfalster er en død sild. Gedser kan på alle niveauer lukke og slukke. Farvel til arbejdspladser i stride strømme og ingen glæde af byggeperioden.
Send en kommentar