For mere end et år siden omtalte jeg DSB's planer om en ny S-togskøreplan og nu er den udkommet. Med alle de ny 4. generationstogsæt, så er det muligt for togene at accelerere hurtigere fra stationerne. Det betyder at selvom linje H får 4 nye stationer (samtlige tog vil nu standse på samtlige stationer inden for Ringbanen), så vil det være 1 minut hurtigere at køre strækningen mellem København H og Frederikssund.
Linjestrukturen forenkles, da +-togene udgår og der generelt bliver ti minutters drift på samtlige strækninger i hverdagene (mandag til lørdag, søndag og om aftenen er der 20 minutters drift), baseret på tre grundlinjer:
A (Hundige-Farum),
B (Høje Taastrup-Holte) og
C (Frederikssund-Klampenborg)
Og disse suppleres med yderligere tre hurtiglinjer:
Linje E (Køge-Hillerød), der kører hvert 10. minut om dagen og hvert 20. minut om aftenen og på søndage.
Linje H (Frederikssund-Østerport), der både dag og aften kører hvert 20. minut. Bliver 4 minutter hurtigere end linje H er i dag.
Linje Bx (Høje Taastrup-Farum) med 20 minutters drift. Som den eneste linje i den nye køreplan kører linje Bx kun i myldretiderne
Endelig fortsætter ringbanen (linje F) at køre hvert 5. minut på hverdage og hvert 10. minut om aftenen, lørdag og søndage.
Kildedal Station (mellem Måløv og Veksø) vil fremover kun blive betjent mandag til lørdag i dagtimerne. Dermed går DSB S-tog væk fra princippet om at alle stationer betjenes hvert 20 minut alle ugens dage.
Generelt kan vi passagerer se frem til en bedre S-togs produnkt, når vi har lært de nye tider. Jeg arbejder i Kirke Værløse og anvender derfor S-toget mellem Nørreport og Værløse. I dag tager turen med linje H 32 minutter og med H+ 26 minutter. Fremover vil det med linje A tage 31 minutter eller med linje Bx 28 minutter.
Kilde: DSB. Selve køreplanen kan findes her.
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar