Dansk Jernbaneklubs medlemsblad Jernbanen er netop udkommet med årets anden udgave. Jernbanen består af en stor Ajour del, der gør en up to date med nyheder fra jernbanens verden om f.eks. aktuelle banearbejder, godsoperatørernes problemer, nyt fra veteranjernbanerne og lidt fra udlandet. Med dette nummer følger også et særligt Ajour Index 2006, der viser de kommercielle operatørers beholdninger af jernbanemateriel pr. 31. december 2006. F.eks. ejer Hærens Operative Kommando 20 vogne af typen 473 3/Slmmps og metroen har 34 togsæt.
På mange nedlagte jernbanestrækninger er der anlagt cykelstier og Peter Mazanti Albertsen har været på "Konebanen", der gik mellem Herning og Viborg (en historisk artikel findes i Jernbanehistorisk Årbog 2006, som jeg har anmeldt her). Det er faktisk interessant, hvo r lidt der er forandret på noget af strækningen, specielt stationsanlæggene findes fortsat med perronforkanter og pakhuse. Strækningen kaldtes konebanen, da billetsalgsstederne stort set kun blev betjent af banearbejdernes koner.
I februar hærgede Kong Vinter i nogle dage og det betød store opgaver for lokalbanernes folk og lokomotiver og det fortæller en meget billedrig artikel af Ole-Chr, Munk Plum om. Den lille by Sundsøre på Sallings østkyst med færgeforbindelse til Hvalpsund har tidligere haft en kort jernbane, hvor vogne fra Hvalpsund kunne færges over og losses ved et pakhus. Dette pakhus er lokale ildsjæle i gang med at genopbygge, hvor der også anlægges en ny sporforbindelse til færgelejet og så er der plads til en række godsvogne. Det sted er nok en om vej værd, næste gang man skal til Sallingområdet.
I Kosovo kæmper NATO-styrker og FN fortsat med at sikre ro mellem serbere og kosovoalbanere og sikre at landet kan komme op fode igen. En del af dette arbejde er en genopbygning af Kosovos jernbanenet med bl.a. gamle norske GM-lokomotiver (der ligner de danske MY og MX-lokomotiver) og svenske personvogne. Togselskabet har haft en dansk chef og deres design er da også inspireret af DSB's lokomotivdesign (se et billede hos Bahnnews Austria). I dag drives der togdrift tværs gennem landet, men der er udviklingsplaner for flere og bedre baner, der bl.a. skal gøre det lettere at få godstrafikken rundt.
Hvis man er interesseret i jernbaner, så er Jernbanen et must.
Jernbanen nr. 2/2007. April 2007. Udgives af Dansk Jernbaneklub. Pris i løssalg kr. 75.
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar