Bytrafik er medlemsblad for Sporvejshistorisk Selskab. Det nye nummer, der netop er udkommet, indeholder derfor også først en nytårshilsen fra selskabets formand Mikael Lund, der bl.a. kan fortælle at sæsonen 2006 var den næstbedste i museets historie med 32.818 besøgende og der er kommet 70 flere medlemmer til selskabet. Både museet og foreningen drives af frivillige, der lægger et stort arbejde i at vedligeholde og renovere sporvogne og busser og stå for museets drift.
Med to artikler om rejser, som selskabet har arrangeret til hhv. Rostock og Frankfurt, så er det interne stof i højsædet i dette nummer af Bytrafik. Om sporvogne er der dels en historie om sporvognsmotiver i Hong Kongs frimærker og mere interessant en beskrivelse af sporvognssystemet i Strasbourg:
I Strasbourg overvejede man i 1970erne og 1980erne om man skulle bygge en metro eller anlægge et sporvognsnet. Byrådet beslutter at anlægge sporvognsnettet og der er i dag 25,2 kilometer spor og man er i gang med at anlægge yderligere 15 kilometer. Herudover så planlægger man at lave et tram-train system, der kombinerer jernbane og sporvogne, så det bliver muligt at køre med sporvogn fra lufthavnen og til Europa-Parlamentets bygninger! I Strasbourg er det, med anlægget af sporvognsnettet og tilpasning af parkeringspladser i centrum, lykkedes at få flere at anvende den kollektive trafik.
Herudover indeholder bladet noter om sporvogne og ikke mindst letbaner og redaktionelt prioriteres letbaner over metrosystemet.
Bytrafik, februar 1/2007. Udgives af Sporvejshistorisk Selskab.
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
1 kommentar:
Sporvogssystemet i Strassbourg er også bare fantastisk, og hvis man for alvor turde satse på kollektivt trafik er det vejen frem.
Elsker metro, men bitter over vi ik har råd til mere...
Send en kommentar