mandag, oktober 10, 2005

Strix og rejsetid

I weekenden gennemkørte Banedanmark endnu en gang strækningen mellem København og Århus for at måle sporenes tilstand. Det resulterede i 47 fejl, der dog alle udbedret. Men Trafikstyrelsen, der har det sikkerhedsmæssige ansvar for den danske jernebane, har ønsket yderligere oplysninger fra Banedanmark vedr. antallet af fejl og hvordan de opstår, herudover har hverken Trafikstyrelsen eller Banedanmark kommentarer. Det er for alvor bekymrende: De to statslige myndigheder på jernbaneområdet, der begge hører under Transport- og Energiministeriet, er uenige om hvor sikkert det danske skinnenet er.

Tidligere er Banedanmarks direktør Jesper Rasmussen blev gået. Nu er skandalen om skinnenettet i Danmark begyndt at vokse igen. Hvis i løbet af en måned er opstået 47 alvorlige fejl, så problemet gammel skade, men at fejlene ikke bliver løst godt nok.

Også på S-banen er der åbenbart problemer, sent mandag aften kom der følgende besked fra DSB S-tog:
S-togene kører uregelmæssigt og efter en ændret køreplan, det skyldes fejl på
sporet mellem København H og Østerport, samt mellem Åmarken og Vallensbæk.
S-togene kører efter følgende plan resten af aftenen: Linje A kører mellem
Østerport og Hillerød. Linje B kører normalt Høje Taastrup og Holte, og er det
eneste S-tog mellem København H og Østerport. Linje C kører kun mellem Hellerup
og Klampenborg. Linje E kører mellem København H og Køge, og standser ved alle
stationer. Linje H kører mellem Farum og Svanemøllen, og igen mellem Valby og
Frederikssund, hvor toget standser ved alle stationer.
Ændringer skyldes at togene kun kunne køre i et spor på store dele af s-togsstrækningerne, herunder den centrale del mellem København H og Østerport. Heldigvis fik Banedanmark fjernet fejlene på skinnerne, inden togene begyndte at rulle igen tirsdag morgen.

Til at måle sporene anvender Banedanmark en avanceret svensk målevogn, Strix, som man kan læse mere om hos Banverket, der er den svenske enhed, der svarer til Banedanmark.

Ingen kommentarer: