lørdag, oktober 22, 2005

Nordvestbanen

I 1874 åbnede jernbanen mellem Roskilde (Ro) og Kalundborg (Kb, billeder). Samtidig med at jernbanen åbnede, så startede der en skibsforbindelse mellem Kalundborg og Århus (Ar). Dermed var der hurtig forbindelse mellem København og Århus og fra Århus Havn kunne man komme videre med gennemgående vogne, så langt væk som Mors (via jernbanen Skive til Glyngøre og videre med færgen Morsø, til Nykøbing Mors). Skibsforbindelsen drives nu af Molslinien, der primært bruger ruten til godsfærge, mens passagerer helst skal via Odden Færgehavn, derfra kan man så komme til Århus eller Ebeltoft. Der findes en del billeder af færgerne her.

Strækningen er godt trafikeret. Derfor planlægger Trafikstyrelsen (som skal sikre at statens investeringer i jernbaner sker med størst mulig samfundsmæssig værdi) at udvide strækningen fra Lejre til Vipperød til dobbeltspor. Der er allerede dobbeltspor mellem Roskilde og Lejre og mellem Vipperød og Holbæk. Det ekstra spor vil sikre større rettidighed. da de enkelte tog ikke skal vente på hinanden på stationerne og samtidig vil det være muligt at sætte farten op.

Med det nye spor vil det være muligt at få kortere rejsetid, bedre regularitet og flere forbindelser for pendlere på Sjælland. Dermed sikres jernbanen også en bedre placering i konkurrencen med de overfyldte motorveje. Samtidig er der også en del godstransport på strækningen, hver anden dag kører Railion godstog mellem Glostrup (Gl) og Kalundborg (I Kalundborg rangeres der en del på havnen, som det ses her).

Nordvestbanen er en af de få strækninger, der møder to privatbanestrækninger, der begge drives af Vestsjællands Lokalbaner: Det er OHJ, der går fra Holbæk (Hk) til Nykøbing Sjælland og HTJ, der fra Tølløse (Tø) til Høng og videre til Slagelse. Det er i øvrigt en forudsætning for VL's strategi, at det nye spor bygges, så der kan indføres direkte tog mellem Roskilde og Nykøbing Sjælland, der skal korrespendere med togene mellem Tølløse og Slagelse.

Ingen kommentarer: