tirsdag, september 06, 2005

Resendallinien

I 1993 vedtog Folketinget at bygge en motorvej mellem Århus og Herning. I dag ligger næsten motorvejen hele vejen, men omkring Silkeborg skal trafikanterne tværs gennem Silkeborg for at komme fra den ene motorvej til den næste.

Årsagen til det manglende stykke er Gudenådal og dens mere end 1400 ha store fredning. Her er man endnu ikke blevet enige linieføringen, men nu lysner det. Det skriver Horsens Folkeblad. Folketingets Trafikudvalg (dog ikke venstremanden Karsten Nonbo, der under stor medieomtale meldte afbud med begrundelsen om "De har altid for en lille stump vej på Sjælland kunne få en lang, øde motorvej i Jylland"), har nemlig været på besøg for at se på mulighederne og i følge formanden Flemming Damgård Larsen (der også er venstremand) så støtter udvalget linieføringen gennem Gudenådalen.

Jeg er overbevidst om at dyrelivet nok skal overleve etableringen af motorvejen, samtidig giver det mulighed for at vi kan få en spændende broforbindelse over Gudenåen. Det samme er lykkedes i Frankring hvor Viaduc de Millau blev åbnet sidste år (læs om broen i mit indlæg Krøyers Plads og Viaduc de Millau fra min blog om kultur og arkitektur).

Tiden er løbet fra diskussioner for og mod planter og insekter. Der skal være plads og til os mennesker og vores behov for transport. Tænk hvis vi i 1800-tallet hele tiden tænkte på en snudebille og ikke på at bygge jernbaner. En flot bro tværs over Gudenådalen kan kun gøre området smukkere.

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Hej,

En kommentar til Motorvej ved Silkeborg.

Resendallinien vil kun tiltrække ca. 12.700 Ådt. køretøjer, medens Kombilinien vil tiltrække næsten dobbelt så mange (22.000)fordi dens placering i forhold til trafikbehovet er bedre - alene derfor bør denne løsning vælges hvis man kun snakker om at lægge motorvejen der hvor mennesker har mest behov - derefter kan vi så snakke om miljø og samfundsmæssig forrentning - men det må være klart at der skal næsten dobbelt så gode argumenter til for at ligge en motorvej i en linieføring langt ude i horisonten fremfor gennem et hensygnende industriområde, hvor der er hårdt brug for den.

Mvh Ole

Mvh