14., kl. 12.45 - 14.00 Grænseløs Infrasturktur
Den faste forbindelse over Femern Bælt åbner i 2021 og giver de nordiske lande fri access til det europæiske marked. Sverige, Norge og Danmark har tilsammen 20 millioner indbyggere og et BNP, der svarer til en tredjedel af Tysklands økonomi. De tre nordiske lande ligger på diverse top-10 lister, blandt andet over verdens lykkeligste nationer og lande med det bedste business-klima. Der er med andre ord stort potentiale i at binde landene tættere sammen med infrastruktur. Både gennem at udbygge forbindelserne over Øresund samt forbinde den 600 km lang korridor, der forbinder Norges og Danmarks hovedstæder og undervejs løber gennem Sveriges 2. og 3. største byer. Vi sætter i fem kvarter fokus på infrastrukturen til og fra Øresundsregionen og mellem de to dele af regionen
Læs mere her.
14. kl. 16.00 - 17.00 Trafik og trængsel - hvem hænger på regningen?
Trafik og trængsel er en del af hverdagen, hvad enten man er cyklist på Nørrebro i København, buspassager i Odense, togpendler mellem Randers og Århus eller bilist i Trekantsområdet. Hvordan man undgår de værste gener på grund af trængsel, og hvem der skal betale regningen, er der mange bud på. Bredere veje, flere cykelstier, lavere billetpriser i tog og busser, udbygning af den kollektive transport og Road Pricing er blot nogle af de mange bud på løsning af trængselsproblemerne og fordelingen af udgifterne. Hertil kommer spørgsmålet om vægtning af en grøn profil i forhold til en infrastruktur, der understøtter samfundets vækst og fortsatte udbygning af velstanden. De spørgsmål kommer der nogle friske bud på, når Danske Anlægsentreprenører inviterer politikere og organisationer med hver deres holdninger til debat. Jacob Ludvigsen, der er journalist, forfatter, en af Cristianiagrundlæggerne og meget mere, varmer med et inspirerende og provokerende indlæg op til debatten.
Læs mere her.
15. 16.00 - 17.30: Fra olie til tog
Hør perspektiverne i regeringens forslag om at skabe en timemodel for togdriften, hvor indtægter fra Nordsøolien anvendes til at styrke den kollektive trafik. Fremover tager det en time at komme med toget fra København-Odense, Odense-Aarhus, Aarhus-Aalborg.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar