- Landanlæggene til Femern Bælt-forbindelsen opgraderes til 200 km/t og der etableres endvidere en ny dobbeltsporet bro over Masnedsund.
- Niveaufri udfletning ved Ringsted. Som en del af timemodellen etableres der niveaufri udfletning mellem banen mod Odense og mod Rødby, således at togene i hver retning ikke skal flette.
- Nye broer mv. mellem Aarhus og Aalborg. Banen skal opgraderes, så togene kan køre 160 km/t. Det er i første omgang tale om nye anlæg i Skørping, Ellidshøj og Svenstrup. Dette er en del af Timemodellen.
- Bane mellem Lindholm og Aalborg Lufthavn. Der anlægges en ny jernbane mellem Lindholm i Nørre Sundby og Aalborg Lufthavn, så lufthavnen får direkte adgang til Aalborg Nærbane.
- Kompensation til godstogsoperatørerne ved det nye signalprogram og en analyse af mulighederne for veterantog.
- Udvidelse af kombiterminalen i Padborg. Kombiterminalerne i Taulov og Høje Taastrup er blevet udvidet fornylig og nu kommer tiden til den terminalen i Padborg
- Nyanlæg af Esbjerg Havnebane. Havnebanen i Esbjerg skal udvides, så der kan etableres adgang til en ny terminal i Esbjerg Sydhavn.
- Forundersøgelse om banebetjening af Billund Lufthavn. Parterne noterer at planen skal indgå i den samlede baneplan for Østjylland.
- Fornyelse og vedligehold af jernbanen. Der er igangsat en undersøgelse af kravene til vedligeholdelse af jernbanen og på denne baggrund kan det fremtidige niveau vurderes.
- Der reserveres midler til den statslige medfinansiering af letbanen ved Ring 3 rundt om København.
- Hypercardet, der er et tog og buskort der giver rabat for studerende på ungdomsuddannelserne, er blevet en stor succes og der afsættes yderligere midler til dette.
Kilde: Transportministeriet.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar