Som en del af transportaftalen fra 2009 om en Grøn Transportpolitik har Trafikstyrelsen udarbejdet en såkaldt screening af mulighederne for at anlægge en ny jernbane mellem Århus og Silkeborg via Galten. Screeningen har både undersøgt en enkeltsporet bane og en dobbeltsporet bane, i begge tilfælde skal der anlægges 29 kilometer ny jernbane mellem Brabrand og Skærbæk, dermed opnås det at omkring en tredjedel af banen vil ske af eksisterende spor. Ved en enkeltsporet bane vil der skulle anlægges en krydsningstation i Galten, mens der med en dobbeltsporet kan anlægges yderligere stationer.
Forbindelsen mellem Århus og Silkeborg sker i dag via Skanderborg. Det giver en transporttid på mindst (med REX) 43 minutter mellem Århus og Silkeborg og 75 minutter mellem Århus og Herning. Med en ny bane vil denne rejsetid kunne reduceres til hhv. 24 og 60 minutter. Dermed kan toget blive hurtigere end bilen, da Vejdirektorartet regner med en rejsetid ad den kommende motorvej på hhv. 38 og 63 minutter.
Den enkeltsporede bane vil koste 2,5 milliarder kroner og en dobbeltsporet 3,6 milliarder og en direkte samfundsøkonomisk rente på 2 hhv 1. pct. og det er baseret på kun 800.000 flere rejsende. Hvis renten skal være 5 pct og dermed helt rentabel, så kræver det lidt mere end 2 millioner flere rejsende.
Screeningen viser, at det er interessant med den nye bane, der kan give et massivt løft til den kollektive trafik i Jylland. Nu må forligspartierne trække i arbejdstøjet og igangsætte en konkret analyse af omkostninger og muligheder.
Kilde: Trafikstyrelsen. Foto: Arriva
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar