tirsdag, juli 26, 2011

Stationen i skoven

En gang var DSB kendetegnet ved et gennemgående design i sort og rødt. Det blev indført i 1970erne af den daværende designchef Jens Nielsen. En af de strækninger, hvor designet for alvor kunne folde sig ud var på Farumbanen, der netop i midten af 1970erne blev ombygget til S-bane.

Hareskov Station blev, netop fordi den ligger smukt midt i Hareskoven, et forbillede for, hvordan man kan anlægge mindre stationer og holdepladser uden at ødelægge omgivelserne, f.eks. blev toilet- og depotbygningen placeret i en udgravning ved underføringen.

Men efterhånden har DSB udvisket den gamle enkelthed og tilføjet en lang række elementer, der i høj grad forstyrrer, som man kan se af dette billede:



Fra venstre kan vi se
  1. Den nye automat til brug for rejsekortet (den nuværende billetautomat er placeret lidt længere nede i sit eget skur),
  2. Herefter følger der to affaldscontainere til aviser,
  3. Ind- og udtjekningsautomater til rejsekortet
  4. To informationsskærme (der ikke virker!), der herfra skjuler flapskiltet med det næste tog
  5. Stempelmaskiner til klippekort, der af uransagelige årsager er malet blå
  6. Stempelmaskine til papirbilletter - der vist nok, måske fortsat skal bruges for rejser med DSB udenfor Hovedstadsområdet.
Der er altså mange forskellige elementer og der er en del ting, som jeg ikke helt forstår:
  • Hvorfor har DSB ikke placeret den nye rejsekortautomat inden i den servicezone, der i forvejen er overdækket.
  • Hvorfor bliver de skærme, der ikke virker ikke fjernet?
  • Hvorfor blander man farveskalaerne sammen? Det kunne være fint nok med en grå farve, men hvorfor skal der være noget blåt?
  • Herudover så er DSB S-tog i gang med fjerne urerne (eller de er ikke fjernet, de går bare ikke) på sine stationer.
Der er efterhånden ikke megen æstetik tilbage hos DSB.

Eget foto.

Ingen kommentarer: