Åbenbart er jernbaneforbindelsen mellem Frihavnen og sporområdet ved Østerport blevet afskåret i forgårs kom jeg forbi og da så sporet sådan her ud:
Er vi i København helt ved at afvikle vores havneaktiviteter og relationen til gods på bane? Jeg har andetsteds omtalt planerne om at omdanne Nordhavnen til boliger og kontorer, men at man allerede nu er i gang med at fjerne jernbaneforbindelsen virker forhastet og i øvrigt problematisk i et miljøperspektiv.
I Malmø Havn (der drives af samme selskab som Københavns Havm, CMP) er netop gået i gang med byggeriet af en ny stor terminal, der bl.a. omfatter en kombiterminal, der skal gøre det muligt om omlaste containere mv. mellem tog, bil og skib. Jeg har endvidere ofte omtalt nye initiativer på godstogsområdet i Sverige.
Omvendt i Danmark: Her kan man finde på at etablere et Center for Grøn Transport i Færdselsstyrelsens Biltekniske afdeling og Transportminister Lars Barfoed nævner på ingen måde mulighederne for at anvende bane i denne forbindelse. Hvorfor ikke prioritere den nye RoRo-Rail i dette arbejde? Tilsvarende har jeg utallige gange omtalt de høje priser for godstransport på bane i Danmark.
Med de nyeste trafikforlig fik Socialdemokraterne og SF indføjet nogle linjer om gods på skinner og så må man håbe, at de afsatte 200 millioner (gennem hele perioden) kan sikre ny fremgang for godstransporten på bane.
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
3 kommentarer:
Det er vist et par år siden at Railion stoppede med at betjene Frihavnen, mener at det var i 2006 de stoppede.
Desuden har man jo også idag det problem at ydregodsring er blevet til S-togsbane, med ret intensiv drift og forbindelserssporene på den sydlige del af banen er blevet fjernet af den grund.
I sidste tid hvor der blev hentet/bragt containere til Frihavnen måtte togene køre via Kbh H ! ( Noget som man også idag er nød til at gøre med godstogenen til Stålvalseværket i Frederikshavn ).
En anden ting som har gjort betjening af sporene til Frihavnen besværligt er at DSB idag bruger tilslutningssporerne til at opstille regionaltog som er kommet fra Sjælland for at vende på Østerport station.
Så der er simpelthen ikke længere plads til godstog til Frihavnen på sporerne ved København.
CMP ( Altså havneselskabet ) har sikkert også tænkt sig at fremtidige udvidelser skal se på Malmø-siden. OG her kan der så være plads til at omlaste fra skib til TOG. ( ja hvis altså der så er plads på Øresundsbroen til de ekstra godstog.......? )
Findes der overhovedet jernbaneaktivitet på de danske havnebaner længere? (Bortset fra Århus).
I de sidste fem år har vi mistet alt fra Kbh Frihavn til Næstved havnebane. I det hele taget virker modstanden mod jernbane-amputeringer mis-timet lille for tiden. I forhold til for bare et par år siden, hvor havnebanerne fik lov at ligge (afvente) i fred
Indtil 2001, hvor vores regering på ingen måde havde grønne transportvisioner, var der fx. krav fra Banestyrelsens (senere BaneDanmarks) side om, at selv havnebanen i Assens, hvor jeg stammer fra, skulle bevares af EU-transporthensyn. Det til trods for, at der ikke havde kørt godstog på banen siden 1995.
Men nu, netop som regeringen trækker i grønt, er det som om, at baner bliver kappet over hele landet (Randers - Ryomgaard, Assensbanen planlægges at blive kappet fra forbindelsen til Fyns hovedbane i forbindelse med anlæg af nyt spor, Løgstør-banen, Frihavnen, Gedserbanen med mange flere).
Hvor er sammenhængen mellem manglen på optagning/amputering af banerne i alle de år, hvor der ingen grøn transportstrategi forelå og så den pludselige blodrus i at fjerne spor i hele DK, nu hvor det netop giver mening at bevare de vitale forbindelser??!?
For når banerne først en gang er kappet... så ved vi sgu ikke, om vi sådan lige får dem igen.
Vh,
James Kristoffer Miles
Nu er mange af havnene jo heller ikke længere trafikhavne i samme skala som op til 1980´erne.
Bla. på Sjælland samler man jo gods-skibsfarten ved Frihaven Kbh og ved Køge havn.
Desuden betød/betyder Storebæltsbroen jo også at det slet ikke på samme måde som tidligere kan betale sig at omlaste indenrigsgods i jernbanevogne.
Personligt så jeg helst at jernbanerne blev benyttet så meget som muligt til godstransport, så kunne man neddrosler persontransporten da en bil altid er mere flexibelt end et tog. Som det er nu så tvinger man nærmest folk til at køre med tog da lastbilerne fylder op på vejene.
Og mennesker bør komme FØR gods. Blot min mening.
Send en kommentar