For en måneds tids siden omtalte jeg aftalen mellem Hector Rail og SCA Skog om at transportere biobrændsel fra skovene i Norrland til biobrændselsværker rundt om i Sverige og nu kan Green Cargo præsentere en aftale med Igelsta Kräftvarmeværk i Södertälje. Green Cargo skal transportere biobrændsel fra skovene i Småland og Norrland til en jernbaneterminal i Nykvarn, der ligger lige udenfor Södertälje. Herfra sørger Green Cargo for at brændslet kommer ad landevejen resten af vejen til varmeværket.Ved at bruge toget reducerer varmeværket sit CO2-forbrug med 95 pct. i forhold til, hvis det var transporteret på landevejen hele vejen. Der vil køre fire tog om ugen og det forventes at de vil transportere 200.000 tons biobrændsel om året.
Kilde: Green Cargo. Foto: Stig Almqvist/Green Cargo. Billedet viser fra venstre: Sören Belin, vicedirektør i Green Cargo, Leif Bodinsson, vicedirektør i Söderenergi, Anders Silverbåge, vicedirektør i Brinova, Anders Lago, Besstyrelsesformand i Söderenergi, Effe Östman, ansvarlig for terminalen i Nykvarn.
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar