Banen mellem Varde og Nørre Nebel - Vestbanen - er en privatbane, der ejes af Region Syddanmark og som Arriva er operatør på. Statens bloktilskud til regionerne er bl.a. styret af antallet af kilometer jernbanespor og det betyder at regionen får 27 millioner, men samtidig anvender regionen kun 6,3 millioner til driften af banen. Cowi har lavet en række beregninger, som bl.a. indeholder en komplet lukning, men regionen planlægger at øge tilskuddet til 15,4 millioner om året og satse på samlet drift med statsbanen mellem Esbjerg og Varde. Dermed får regionen fortsat et stort overskud på driften af banen. Borgmester Carl Holst siger til JyskeVestkysten, at dette nok har spillet ind:
Jeg skal ikke udelukke, at det også har spillet ind, men jeg vælger at se progressivt på det – direkte tog styrker turisme og uddannelsesmuligheder.
Selvom argumentationen er lidt bagvendt, så er det godt at se, at der er ønske om at investere i jernbanerne. Med flere direkte tog, så kommer der flere passagerer. Samtidig skal man huske på at i Oksbøl har hæren et sidespor til transport af kampvogne og andet materiel. Fra Nørre Nebel ligger der spor videre til Nymindegab (hvor der en gang har været spor til Nymindegablejren, hvor Hæren tidligere havde et kampvognsværksted), men hvor der i dag kun kan køre skinnecykler.
Kilde: JyskeVestkysten, Region Syddanmark.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar