tirsdag, februar 26, 2008

Sporskifte 2010

DSB har i dag iværksat en proces, kaldet sporskifte 2010, der skal sætte ind på en række områder og som sikre DSB en fremtrædende plads som stor europæisk jernbanevirksomhed:

1. Vi skal vise bedre købmandskab. Vi skal ”lære”, at vi er i konkurrence, vinde konkurrencen og dermed kundernes tillid – også uden for Danmark.
2. Vi skal forenkle virksomheden, det ”tunge DSB” skal væk, arbejdsgangene skal være lettere og kommandovejene kortere.
3. Vi skal være mere dynamiske, handle hurtigere og tænke hurtigere – med andre ord udvikle vores kultur og adfærd.

Helt kort kan det udtrykkes i fire ord:

Kommerciel.
Effektivitet.
Internationalisering.
Image.

DSB forventer at spare omkring 400 millioner om året og vil samtidig investere 200 millioner i flere tilbud i togene, et mere overskueligt billetsystem, nye rejseprodukter, bedre rengøring, flere perronvagter, miljøforbedringer og et bedre informationssystem. Samtidig er det en målsætning at antallet af passagerer skal stige mere end det gør i dag.

Det bliver interessant at følge denne plan. Jeg har umiddelbart svært ved at muligheden for at spare 400 millioner uden at det får betydning for os passagerer.

Kilder: DSB,

Ingen kommentarer: