Den lokale trafik blev faktisk lukket tilbage i 1970erne men genoptaget i 1991 og slutningen af 1990erne kørte Kustpilen på strækningen (Kustpilen var et direkte tog mellem København H - Helsingør og Karlskrona bl.a. via Skånebanen.
I 2007 investerede Skånetrafiken 20 millioner i forbedringer af stationer og parkeringspladser til pendlere. Samtidig indførte man timedrift på hele strækningen og indsatte Påga-toge. På stationen Åstorp er antallet af passagerer steget med 61 procent, også en række andre stationer har haft stigninger på op mod 50 procent. I løbet af 2008 forventer Skånetrafiken at investere yderligere 10 millioner på strækningen og man indsætter yderligere tog på banen.
Skåne er et tydeligt eksempel på at det kan betale sig at investere i nye tog, bedre stationer og flere tog. Danmark har meget at lære af vores naboland.
Kilde: Skånetrafiken. Foto: Skånetrafiken/Kasper Dudzik.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar