torsdag, januar 17, 2008

Flere tog til tiden

Fornyelsen af det danske skinnenet begynder endelig at betyde noget for forsinkelserne på togene. Det viser Banedanmarks opgørelse over antallet af forsinkede tog, som Banedanmark har ansvaret for. Banedanamrks ansvar for forsinkelser skyldes primært fejl på skinner og signaler.

For fjerntogene steg regulariteten fra 91 pct. i 2006 til 94,3 pct. i 2007 0g det fremgår af Banedanmarks kontrakter at mindst 94 at togene skal køre til tiden.

Fordelt på de enkelte store operatører ser resultaterne sådan her ud:

DSB Fjerntog: 92,9%, her var kravet for 2007 92,7 %
DSB S-tog: 95,1%, her var kravet for 2007 94,8%
Arriva Tog A/S: 98,2%, her var kravet for 2007 94,7%
Railion Danmark: 94,1%, her var kravet for 2007 90%

Kilde: Banedanmark.

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Når man ændrer køreplanerne, så togene skal køre langsommere og der er mere luft - ja, så skal det jo påvirke punktligheden i positiv retning.

At kalde "langsomme tog til alle" for en sejr er at stramme den.

Unknown sagde ...

@Anonym: Jeg tager et par gange om måneden til Århus og jeg vil hellere vide, at jeg kommer kl. 9.50 end at køreplanen fortæller at jeg skal være der 9.40, men jeg alligevel er der kl. 9.50.

Men derudover har De da ret, at det er lettere at få tog til tiden, hvis køreplanen giver mere luft.