Som tidligere skrevet, så falder DSB's kontraktbetaling i de kommende år, men DSB's økonomi er som sådan i fremgang. Det viser regnskabet for de første 9 måneder af 2007. Omsætningen blev på 7,7 milliarder og et overskud på 560 millioner. For hele året forventer DSB nu et overskud på 650 millioner kroner.
DSB (Fjern- og Regionaltog)
Antallet af togrejser er steget med 4 procent til næsten 51 millioner. Mens der er kommet flere passagerer (2 pct.) øst for Storebælt og på rejserne over Øresund, der steget med mere end 1,45 millioner rejser, det er 26 procent. På rejserne over Storebælt er antallet af rejser steget med 68.000 (1 pct.) til 5,7 millioner rejser. Omvendt er antallet af rejser vest for storebælt er faldet 1 pct. og det henfører DSB til den manglende forbindelse til Sønderborg pga. dæmningsbruddet og Svendborg-banen, hvor stationen er lukket for øjeblikket, mens der udgraves et kloster under stationen. Endelig så er antallet af internationale passagerer steget med 12 procent til 720.000.
Rettigheden er i perioden steget med 6,9 procent til 89,6 procent og det skyldes den nye køreplan med længere rejsetider.
S-tog
I de københavnske S-toge er der blevet bedre plads, antallet af passagerer er faldet med 1,7 millioner, men det henfører DSB til at Lille Nord (strækningen Hillerød - Helsingør) ikke længere drives af DSB S-tog men af Lokalbanen, hvis man korrigerer for dette, så er faldet 1 procent. Men antallet af passagerer på Køge Bugt banen er steget efter ombygningen. Rettigheden på S-togene er steget med 3,7 procentpoint til 92,4 procent.
Overskudsgraden i DSB er faldet til 12,7 procent fra 2006 og egenkapitalforrentningen er faldet til 9,3, hvilket er 0,2 procentpoint lavere end i 2006.
Kilde: DSB.
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar