onsdag, oktober 03, 2007

Regeringens manglende transportvisioner

I går åbnede Folketinget og dermed fremlagde Statsminister Anders Fogh Rasmussens Regeringens lovprogram og for Transport- og Energiministerens område er der følgende initiativer i det kommende folketingsår:
  • Lov om anlæg af motorvej mellem Funder og Låsby (rute 15) (Jan II)Lovforslaget giver transport- og energiministeren bemyndigelse til at anlægge motorvej mellem Funder og Låsby. Forslaget er et led i opfølgningen på trafikaftalen af 5. november 2003 mellem regeringen, DF og RV samt aftale om trafik for 2007 mellem de samme parter. Forslaget skal ses i sammenhæng med regeringsgrundlaget ”Nye mål” fra februar 2005.
  • Lov om Entreprise A/S (Feb I)Forslaget indebærer, at Banedanmark Entreprise omdannes til et aktieselskab, Entreprise A/S, og samtidig sælges 25 pct. af aktierne til en privat køber. Indenfor en treårsperiode fra stiftelsen af selskabet skal der tages stilling til salg af yderligere 35 pct. af aktierne. Forslaget udmønter en aftale mellem regeringen, DF og RV fra november 2006.
  • Lov om anlæg af overhalingsspor ved Tommerup (Feb I)Lovforslaget giver transport- og energiministeren bemyndigelse til at gennemføre de nødvendige foranstaltninger med henblik på at anlægge et 1000 meter langt overhalingsspor ved Tommerup på jernbanen Odense – Middelfart.
Herudover forventes der en Redegørelse om godsstrategi (Apr II).

Det er ikke fordi Regeringen planlægger meget på infrastrukturområdet og det ligger da heller ikke Statsministeren på sinde: I åbningstalen bliver hverken broer, veje eller jernbaner nævnt. Kun fremgår at Infrastruktur-kommissionen kommer med sit forslag på eti tidspunkt her i efteråret. Det er uambitøst og viser en regering, der ikke tager den stigende trængsel på veje og i tog alvorligt.

Kilde: Statsministerens redegørelse i Folketinget tirsdag den 2. oktober 2007.

Ingen kommentarer: