tirsdag, september 18, 2007

Sydbanen

Når DSB genoptager de direkte tog fra København H til Berlin, så kommer der også forbedringer for passagerer på Sydbanen, der i dag fortsat er henvist til de 30 år gamle blå Bn vogne. Sydbanen får to togsystemer:
  • Det hurtige består af eurocitytog og direkte tog, der kun kommer til at stoppe i Høje Taastrup, Næstved, Vordingborg og Nykøbing Falster. Eurocity-togene fortsætter videre til Rødby F for at komme med færgen. Køreplanens rejsetid mellem København H og Nykøbing F bliver forkoret med 13 minutter til 1 time og 25 minutter.

  • Det andet togsystem (stoptogene) kommer til at stoppe på samtlige stationer bortset fra Borup og Viby Sjælland (der fremover vil blive betjent af regionaltogene mod Ringsted og Slagelse.

De nye togsystemer kommer til at køre i dagtimerne mandag til fredag, lørdag formiddag og søndag eftermiddag. De internationale tog vil man fremover kunne anvende uden tillæg.


ICE-TD (billedet) og IC3 kommer til stå for omkring en tredjedel af togene, men dette tal forventer at DSB vil stige i takt med IC4 bliver indsat på intercity-strækningerne i Danmark.

Kilde: DSB.

Ingen kommentarer: