fredag, august 31, 2007

Ny Alliances trafikpolitik

Torsdag fremlagde Ny Alliance sit værdigrundlag og derfor er det naturligt at Infrastruktur ser nærmere på partiets trafikpolitik:

I kapitlet om Uddannelse, Forskning og Erhverv i afsnittet om Erhverv hedder det, at:
Ny Alliance foreslår, at Danmark vælger en strategi, bæredygtig vækst som en
tankegang, der skal gennemsyre al relevant lovgivning. Vi skal fx ikke alene
præmiere dem, der bruger miljøvenlig transport, langt stærkere end i dag, men
også gå i partnerskab med virksomheder om at udvikle helt nye transportsystemer,
som er hurtigere, sikrere og mere miljøvenlige.
Endvidere i kapitlet Nyt Syn på Natur, Miljø, Energi og Klima:
Miljøvenlige bilafgifter
Den stigende trafik udleder drivhusgasser og giver store luft- og
støjproblemer i byerne og omfattende trængselsproblemer. I Ny Alliance er vi
klar til at tænke helt nyt i forhold til trafikken – både på kort og lang sigt.
Det vil give gevinster for miljøet, for borgerne og for dansk erhvervsliv, hvis
vi kan udtænke smarte løsninger på de trafikproblemer, som er fælles for alle
verdens storbyer. Vi foreslår at ændre bilafgifterne så de miljøvenlige og sikre
biler får lavere afgifter. Det kan til at starte med være en simpel model hvor
miljø, sikkerhed og forbrug tilsammen udgør beskatningsgrundlaget. På sigt
foreslår vi en model hvor de teknologiske muligheder tages i brug fx
roadpricing, når det teknologisk er muligt. Hermed kan forbrugsafgiften gøres
afhængig af, hvor mange kilometer man kører årligt, hvor miljøvenlig bilen er og
på længere sigt, hvor mange man er i bilen. Systemet kan også bruges til at gøre
det dyrere at køre i byerne og billigere udenfor byerne. Mulighederne er store,
så snart teknologien er til stede.
  • Omlægning af bilafgifterne således at registreringsafgiften gradvis
    afskaffes over en periode på fx 10 år og erstattes af en afgift på forbrug,
    trafiksikkerhed og miljøbelastning.

Der er tale om ganske sympatiske forslag. Men jernbanen bliver overhovedet ikke nævnt. Men når Ny Alliance foreslår at præmiere miljøvenlig transport, så lægger det klart op til den helt nødvendige prioritering af godstransporten på jernbane, da denne meget mere miljøvenlig end lastbiler.

    Ingen kommentarer: